Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Zastavení letadel s turisty je horší než povodně, říká „převozník pražský“

  18:37
Kvůli šíření koronaviru musel Zdeněk Bergman, majitel společnosti Pražské Benátky, na tři měsíce zastavit plavby po Vltavě. Žádné povodně prý nebyly tak zlé. Teď převozník pražský, jak se sám tituluje, provoz obnovuje a doufá, že nepřítomnost zahraniční klientely alespoň částečně vynahradí čeští turisté.
V roce 1993 začal Bergman provozovat přívoz na Vltavě u Karlova mostu a na...

V roce 1993 začal Bergman provozovat přívoz na Vltavě u Karlova mostu a na vodním kanále Čertovka. | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Kdy jste po nucené pauze způsobené pandemií koronaviru znovu zahájili provoz vyhlídkových plaveb kolem Karlova mostu a do kanálu Čertovka?
Zvažovali jsme velmi pečlivě, kdy začneme, protože náš provoz je velmi personálně náročný. Musíme mít spočítané, že mzdy skutečně pokryjeme tržbami. Proto jsme nakonec zahájili provoz až 3. července, a to včetně expozice sousedního Muzea Karlova mostu.

Na jak dlouho jste tedy dohromady přerušili provoz?
Běžně fungujeme celoročně, včetně zimních měsíců. Takže jsme vyhlídkové plavby přerušili až 13. března a obnovili je nyní po více než třech měsících. Pouze přívozy, které provozujeme pro hlavní město, vyplouvaly dál.

Museli jste už někdy v minulosti takto zastavit plavby?
Nejezdíme při velkých vodních stavech, v roce 2002 jsme vynechali čtrnáct dní a v roce 2013 to byl měsíc. Povodně ale paradoxně pro nás nebyly až takový problém jako nyní, kdy nelétala letadla a turisté tady téměř nejsou.

S jak vysokými ztrátami počítáte kvůli dlouhému výpadku?
Těžko se to dá říct přesně. Měsíčně jsme ale byli bez tržby, která činí pět až šest milionů korun. Zato naše mzdové náklady jsou zhruba 3,6 milionu korun za měsíc.

Využili jste možností státní podpory určené pro podnikatele zasažené koronakrizí?
Ne, jsme takový nešťastný segment, že jsme nedosáhli na žádnou podporu, kterou bychom potřebovali.

Z čeho jste tedy v kritickém období žili?
Museli jsme čerpat z našich rezerv a pochopitelně jsme přijali opatření, která snížila naše provozní náklady.

Museli jste tedy propouštět zaměstnance?
Máme stovku zaměstnanců, z toho stálých je kolem třiceti, se kterými si nyní víceméně vystačíme. Ostatní u nás pracovali brigádně, takže s nimi jsme se mohli bez nepříjemností domluvit na ukončení spolupráce.

Nezvažovali jste alespoň dočasně propustit všechny, pro které jste neměli práci?
Máme převozníky, kteří mají speciální oprávnění. Vzhledem k tomu, že taková profese na trhu práce neexistuje a museli jsme si je postupně vychovat, bylo by pro nás nejen lidsky složité se takto cenných pracovníků zbavovat.

Nikdo nevěděl, jak dlouho budou karanténní omezení platit a kdy se zase otevřou hranice. Neuvažoval jste sám, že své podnikání definitivně položíte?
Doba je pochopitelně i nadále složitá a je to do jisté míry Damoklův meč, kterého se bojím. Ale bezprostředně nám konec nehrozil.

Jedna věc je úplné zastavení provozu během koronakrize, tou druhou je nynější pozvolný návrat k normálu. V jakém množství se k vám návštěvníci vracejí?
Máme sedm lodí pro vyhlídkové plavby, ale momentálně jezdíme jen se čtyřmi. Navíc ani nejsou tak naplněné, takže jsme asi na dvaceti procentech obvyklého počtu cestujících. To znamená, že v současnosti máme kolem dvou stovek klientů denně.

Vedete si přesnější statistiky, kolik jich bývalo dříve?
Hodinová kapacita našich lodí je zhruba 250 osob. Předtím jsme vozili i přes tisíc lidí denně, což platilo zejména o víkendech a ve svátcích.

To je velký rozdíl oproti současnosti.
Navíc s námi teď hodně jezdí lidé se slevomatovými poukazy, které si nakoupili ještě před koronakrizí a my jsme prodloužili jejich platnost. To se na nynějších tržbách také negativně projevuje.

Změnil se teď výrazně poměr zahraničních a domácích návštěvníků, kteří se vydávají na plavbu po Vltavě?
Obvykle vozíme 98 procent turistů ze zahraničí, po obnovení provozu máme naopak 60 až 70 procent klientely z České republiky.

Zatím tedy spoléháte především na Čechy?
Ano, přes letní prázdniny se orientujeme na českou klientelu. Zároveň očekáváme turisty z okolních států, zejména z Německa. A těšíme se, že na podzim by mohli přijet třeba i Italové.

Jak se snažíte české návštěvníky nalákat?
Cílem našich plaveb je zpřístupnit genius loci staré Prahy a jako doplněk máme navazující expozici v Muzeu Karlova mostu, která je zase postavena na bázi školního vzdělávacího programu. Takže rozšiřujeme lidem povědomí o historii Karlova mostu a v rámci plavby mnohým Pražanům poprvé ukazujeme místa, o kterých do té doby vůbec netušili. Třeba jim vysvětlujeme, že Křižovnické náměstí stojí na klenbě historického vodního tunelu, kterému říkáme tajemné vodní podzemí Starého Města. K vidění je zde i oblouk staršího Juditina mostu nebo kamenný reliéf Bradáče.

Přesto zvládnou domácí návštěvníci skutečně nahradit ty zahraniční?
Určitě, v tuto chvíli nám zahraniční klientelu nahrazují.

Cizinci se ale s postupným rozvolňováním omezení pomalu do Prahy vracejí. Odkud jsou v současnosti nejčastěji?
Teď tady máme z cizinců nejvíce Němců a Poláků, případně Slováků. Je u nás také slyšet maďarština. Hlavní vlnu německých turistů ale očekáváme až od třetího červencového týdne.

Zdeněk Bergman

  • Narodil se v roce 1970.
  • Od roku 1993 nabízí vyhlídkové plavby po Vltavě a Čertovce.
  • Dnes vlastní společnost Pražské Benátky, která také zajišťuje většinu přívozů v Praze.
  • Zároveň je ředitelem Muzea Karlova mostu na Křižovnickém náměstí v Praze 1.
  • Navrhl podobu většiny lodí a přístavišť, které jeho společnost využívá.

Jaké jsou podle vás další vyhlídky pro toto odvětví závislé především na zahraničním turismu?
Jak jsem říkal, přes léto věříme v českou klientelu, po letních prázdninách to ale logicky opadne. Upínáme se k tomu, že nebude druhá vlna pandemie a naplno se obnoví letecká spojení. Každopádně od podzimu do příštího léta nás čeká nejsložitější období. Naším hlavním úkolem bude do té doby přečkat. Svět už nikdy nebude takový, jako byl před koronavirem, nebo alespoň delší dobu ne.

Využili jste období přerušení vyhlídkových plaveb k obnově lodí a jejich zázemí?
Šetřili jsme pracovními silami, abychom utáhli provoz. Nicméně jsme během těch tří měsíců vytvořili svépomocí nový domek pro převozníka a také ponton u přívozu P5 na Císařské louce. Svým charakterem odpovídá tento objekt obdobným stavbám z 19. století.

V polovině května také každoročně organizujete Svatojánské slavnosti Navalis. V jaké byly tentokrát podobě?
Letos jsme je zorganizovali hlavně proto, abychom zachovali kontinuitu. Akci jsme uspořádali pouze pro šedesát lidí, ale na druhou stranu díky televizním přenosům se lidé mohli účastnit alespoň na dálku. Proto také kostra celého programu, která zahrnovala mši, procesí přes Karlův most a koncert na Vltavě, zůstala stejná.

Jak jste zajistili, aby se už tradiční akce zúčastnil jen omezený počet lidí?
Účast v procesí byla jen na jmenovky, abychom limit nepřekročili, ale na Karlově mostě se nakonec v jednu chvíli potkala více než stovka lidí.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Plastika na Andělu je lživá, míní Hřib. Jednání o odstranění se nekonalo

5. května 2024  9:05,  aktualizováno  6.5 14:13

Plastika v metru na Andělu je lživá a dostane novou podobu. Oznámil to náměstek primátora Zdeněk...

Řidič Porsche srazil ve Vysočanech ženu s kočárkem, ta utrpěla vážná zranění

1. května 2024  20:36

V pražských Vysočanech sjel řidič automobilu ze silnice a srazil ženu s kočárkem. Podle mluvčího...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hromadná nehoda u letiště zastavila Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  20:36

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahovaly v pondělí na 27. kilometru Pražského...

Vlak bez strojvůdce ujel několik kilometrů, pak vykolejil. Řítil se stovkou

2. května 2024  14:51,  aktualizováno  19:55

Na železniční trati mezi obcemi Čisovice a Měchenice v okrese Praha-západ vykolejil vlak. V...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ven ze souprav! Pražské metro ve špičce ochromila závada i pád do kolejiště

6. května 2024  17:51,  aktualizováno  20:30

Od 17:30 hodin stál provoz metra na lince B mezi stanicemi Smíchovské nádraží a Florenc, DPP uvedl...

Astma nelze brát na lehkou váhu, upozorňuje nástěnná malba v Nuslích

7. května 2024  17:58

V pražských Nuslích byla v úterý představena nástěnná malba pouličního umělec Dmitrije Proškina...

Nejen Stavjaňa, dalším asistentem trenéra ve Spartě bude Vejvoda

7. května 2024  17:51

Nedávný kladenský kouč Otakar Vejvoda bude v nadcházející sezoně působit v realizačním týmu...

Na Pražském okruhu se převrátil náklaďák přes svodidla, omezoval oba směry

7. května 2024  11:14,  aktualizováno  16:21

Na druhém kilometru Pražského okruhu u Jesenice havarovalo nákladní auto, které se převrátilo na...

Utonulý ve Vltavě byl britský turista. Během noci s přáteli skočil z party lodi

7. května 2024  15:41

Tělo, které v neděli vylovili policisté z Vltavy poblíž Štefánikova mostu, patřilo...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....