Tanker FSO Safer, dlouhý 360 metrů a starý 45 let, kotví u jemenského přístavu Hudajdá, který ovládají povstalci z řad Húsíů.
Ti dlouho znemožňovali expertům OSN zkontrolovat plavidlo, které nebylo prakticky udržováno od vypuknutí války před pěti lety mezi Húsíi podporovanými Íránem a jemenskou vládou s podporou koalice v čele se Saúdskou Arábií. Nakonec s inspekcí souhlasili.
„(Konečně) oficiálně schválili návštěvu plavidla evaluačním a opravářským týmem OSN,“ řekl agentuře AFP v neděli její zdroj. Případ má být hlavním tématem zvláštního zasedání Rady bezpečnosti 15. července, oznámil podle agentury AFP mluvčí OSN Stéphane Dujarric.
Pokud experti získají přístup na tanker, provedli by menší opravy a stanovili by další etapy prací. „Doufáme, že rychle budou přijata logistická opatření, aby tato práce mohla začít,“ řekl Dujarric.
Jemenská vláda varovala, že by tanker Safer mohl způsobit „největší ekologickou katastrofu na regionální a světové úrovni“.
Hodnota nákladu tankeru se odhaduje na 40 milionů dolarů (944 milionů korun), tedy na polovinu toho, kolik činila před poklesem cen ropy. Podle expertů je ještě nižší, protože surovina má špatnou kvalitu.
Jemenský premiér Maín Abdal Málik Saíd vyzval ve čtvrtek mezinárodní společenství k potrestání Húsíů za to, že zabránili OSN v inspekci plavidla. Peníze za ropu by podle něj měly být vynaloženy na zdravotnictví a humanitární projekty.
V květnu na tankeru zjistili únik plynu v chladicím potrubí. To explodovalo a voda se dostala do strojovny, což „vytvořilo skutečně nebezpečnou situaci“, řekl Ian Ralby, nejvyšší představitel námořní rady IR Consilium, která situaci zblízka monitoruje. Kromě toho se do nádrží s ropou namísto nehořlavých plynů dostává vzduch a zvyšuje se tím rovněž riziko zničující exploze.
Je to časovaná bomba, zní z USA
Americký ministr zahraničí Mike Pompeo nedávno varoval, že pokud se tanker rozlomí, „zdevastuje ekosystém Rudého moře“ a naruší hlavní lodní trasy. „Húsíové musejí povolit přístup (na tanker) dříve, než ta časovaná nálož vybuchne,“ prohlásil Pompeo.
Humanitární koordinátorka OSN pro Jemen Lise Grandeová řekla agentuře AFP, že rozlomení tankeru by způsobilo dvě katastrofy: ekologickou dosud nevídaného rozsahu a humanitární, protože ropa by učinila přístav Hudajdá nepoužitelným. O zdroj obživy by tak přišlo i odhadem 68 000 rybářů v dané oblasti.
Svět zažívá ropný šok. Saúdové spustili cenovou válku, cena strmě padá |
Nejmenované diplomatické zdroje podle serveru NBC News uvedli, že tanker v současném stavu slouží povstalcům jako „odstrašující prostředek, jako by měli jadernou zbraň.“
„Říkají to OSN zcela otevřeně, že chtějí mít nějakou páku na mezinárodní společenství, pokud by na ně někdo zaútočil,“ popsali.
Povstalečtí lídři na varování ze světa často reagují s cynismem. „Američanům a jejich spojencům záleží víc na životech krevet než jemenských občanů. Proč je tanker větší nebezpečí než jejich vojenské útoky na naše obyvatelstvo?,“ postěžoval si jeden z nich na Twitteru koncem května.
Tanker zakoupila v 80. letech minulého století jemenská vláda a od té doby trvale kotvil nedaleko jemenského pobřeží. Sloužil jako překladiště jemenské ropy před jejím vývozem. Válka však všechny tyto aktivity zastavila, z tankeru odešla jeho posádka a Húsíové na loď nikoho nepouštěli. Po letech bez patřičné údržby je nyní tanker v dezolátním stavu.
Opuštěný tanker u pobřeží Jemenu
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz