„Chápu, že jsou modernější prostředky elektronické komunikace a veřejnost upouští od využívání telefonních automatů, jejichž provoz je víc a víc nákladnější. Mám ale za to, že v některých oblastech, zejména nepokrytých dostatečným mobilním signálem, a v určitých situacích mají telefonní automaty stále své místo,“ zdůvodňuje ombudsman Stanislav Křeček důvody, proč se záměrem začal zabývat.
Podle plánu Českého telekomunikačního úřadu má dojít ke změnám v rámci univerzální služby, jejíž povinností je i poskytnutí veřejných telefonních automatů nebo jiných prostředků, které přístup k veřejně dostupné telefonní službě umožní.
Budky skutečně dlouhodobě vymírají. K ukončení provozu velké části z nich se třeba už před časem rozhodl operátor O2. Z necelých čtyř tisíc budek, které před rokem spravoval, už letos zbylo jen asi 1 150 v malých obcích.
Náklady nehrají roli
Křeček se chce před definitivním zrušením budek přesvědčit, že je veřejnost skutečně nepotřebuje a existuje jejich plnohodnotná alternativa. „Nestačí jen argumentovat narůstající finanční nákladností jejich provozu,“ vyjadřuje své pochybnosti.
Slovo policisty není svaté. Ombudsman se zastal řidiče a jeho svědků |
Takovým argumentem má být právě předpoklad budoucího pokrytí míst bez dostatečného signálu. Ombudsman dále tvrdí, že v odůvodnění se ČTÚ „nevypořádal s rozpory v obdržených vyjádřeních a k záměru přistupuje z nejistých argumentů“.
Provozovatelé každopádně namítají, že z budek už téměř nikdo nevolá, proto přistupují k jejich rušení. „V posledních letech se výrazně navýšilo pokrytí mobilní sítí 4G, které je v České republice dostupné na 96,9 procenta území, a je tak jedno z nejlepších v Evropě. Většina lidí používá mobilní telefon a telefonní budky tak ztrácí svůj smysl,“ uvedla už loni mluvčí O2 Lucie Jungmannová.