Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Výraz solidarity, nebo zlehčování? Světové firmy modifikovaly svá loga

Společenská izolace a dodržování rozestupů alespoň dvou metrů – takové je poselství skryté za hrátkami s logy světově známých firem. Experti z oblasti reklamy a designu uvádí, že taková reklamní taktika má své plusy a minusy. Podle některých může v současnosti působit i jako zlehčování situace.
Pozměněné logo McDonald's

Pozměněné logo McDonald's | foto: archiv společnosti

Značky McDonald’s, Coca-Cola, Audi a Volkswagen se pustily do boje s koronavirovou pandemií po svém. Pozměněnými logy dávají najevo, že si lidé mají držet odstup od ostatních. 

Brazilská odnož gigantu rychlého občerstvení McDonald’s minulý týden oddělila své dva zlaté oblouky. Výsledné logo umístila na Facebook. Jenže snahu řetězce restaurací s rychlým občerstvením uživatelé sociálních sítí neocenili, právě naopak. Podle nich by velké firmy měly v koronavirové krizi spíš pomáhat potřebným než se soustředit na design.

„Nechci od McDonaldu roztomilou hru z logem. Chci, abyste nabízeli miliony meníček zadarmo těm, kteří je potřebují,“ napsala jedna z uživatelek Twitteru. Brazilský McDonald’s nakonec rozpůlené zlaté „M“ ze sociálních sítí stáhl.

Naproti tomu krátká videa s pozměněnými logy automobilek Audi a Volkswagen na internetových kanálech zůstávají. A na vylidněném newyorském náměstí Times Square svítí červená reklama, kde je každé písmenko ve slově Coca Cola odděleno mezerou. Pod logem stojí nápis, „odloučení je nejlepší způsob, jak nyní zůstat spolu.“ 

Sportovní brand Nike sice svou „fajfku“ nerozdělil, zato na sociálních sítích rozjel masivní kampaň se sportovci, jako je basketbalista LeBron James nebo golfista Tiger Woods. Kampaň vybízí lidi, aby se hýbali doma. „Pokud jste někdy snili o tom, že budete hrát pro miliony lidí na světě, nyní tu možnost máte,“ zní nynější slogan Nike.

Upoutání pozornosti

Podle odborníků na reklamu a design nemusí jít ze strany velkých značek o nejšťastnější krok. „Současná globální situace není vtip, jde o vážnou věc,“ uvedl například kreativní ředitel společnosti Siegel+Gale Douglas Sellers pro CNN Business. „Nová loga mohou zlehčovat závažnost situace, kterou si procházíme. Na druhé straně je ale pravda, že kreativní činnost, která má podporovat povědomí o sociálním distancování, je třeba i ocenit,“ přiznal Sellers.

Brian Braiker, šéfredaktor časopisu Ad Age, který se orientuje na marketing a média, zdůrazňuje, že zrovna nyní by značky měly spíše poskytovat smysluplné služby než si hrát s logy. Odkazuje například na společnost Louis Vuitton LVMH, která místo parfémů vyrábí dezinfekci rukou

„Firmy si musí uvědomit závažnost situace. Správnou cestou je pro mnohé uzavření výroby či přesedlání na nějakou užitečnou činnost. Když vidím značky jako McDonald’s či Coca-Cola, které projevují ‚solidaritu’ pozměňováním svých log, vyvolává to u mě spíš ironickou reakci,“ uvedl Braiker.

Jak říká grafický designér Lumír Kajnar, snaha velkých společností působit zúčastněně a vyjádřit se k celospolečenským tématům není nijak nová ani ojedinělá. „V poslední dekádě firmy takto upozorňovaly na ženskou otázku (McDonald’s obrátil své M na W), vymírání živočišných druhů (značka Lacoste místo krokodýla vyšívala na svá trička ohrožená zvířata) nebo podporovaly sňatky osob stejného pohlaví (duhová vlajka obarvila v roce 2015 mnoho amerických log),“ vyjmenovává Kajnar.

Reklamy dál žijí ve světě bez viru, firmy se musí zákazníkům připomínat

„Bohužel s každou akcí se snižuje účinek překvapení a síla apelu. Nedivím se pak, že to někoho může dráždit. Vytratila se z toho prapůvodní odvaha, začalo to působit uměle a vykonstruovaně. Prostě reklama. Lidé si pak mohou oprávněně říkat, že tahle ‚solidarita‘ ty firmy fakt nic nestojí,“ dodává Kajnar.

Pokud se firmy nesnaží situaci využít byznysově ku svému prospěchu, nevidí ředitel reklamní agentury Ogilvy Ondřej Obluk v pozměněných logách problém. „V okamžiku, kdy na takový reklamní krok není vázaná žádná nabídka zboží nebo služeb, tak s tím problém nemám. Myslím si, že je v pořádku, když firmy tímto způsobem dávají veřejnosti k dispozici své komunikační kanály,“ říká Obluk.

Podobně to vidí i kreativní ředitel společnosti VMLY&R Miroslav Pomikal. „Když se takhle velká značka vyjádří k situaci, tak to minimálně upoutá pozornost. Takové firmy mají sílu, jsou vidět a mohou tím pádem předávat sdělení, že se lidé mají sociálně distancovat. Samozřejmě je ale lepší, když značka něco reálně dělá, když se fyzicky angažuje.“

Rouška pro sirénu z loga Starbucks

Je nutné poznamenat, že firmy McDonald’s, Coca-Cola, Audi ani Volkswagen nepřišly s prvkem mezery v logu jako první. Stvořitelem myšlenky je slovinský grafik Jure Tovrljan, který vytvořil projekt s názvem Coronavirus Logos. 

V rámci projektu oddělil olympijské kruhy i žlutý a červený koláč platebních karet MasterCard. Tovrljan dále nasadil siréně z loga výrobce kávy Starbucks roušku, siluetě basketbalisty v logu ligy NBA vyměnil míč za notebook a název sítě Linkedln změnil na Lockedln.

Autor:
  • Nejčtenější

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Pražská burza vystoupala nejvýš od roku 2008

23. dubna 2024  17:11

Pražská burza vystoupala nejvýš za posledních téměř šestnáct let. Index PX posílil během úterního...

Nesnězeno zachránilo přes dva miliony balíčků jídla, funguje v několika zemích

23. dubna 2024  15:58

Platforma pro záchranu jídla Nesnězeno spolupracuje s více než třemi tisíci partnery, mezi něž...

Ostře sledované sudy. Jak se v Koreji kousek od pláže skladuje jaderný odpad

23. dubna 2024  13:53

Silný vítr zvedá mořské vlny, které se rozbíjejí o velké skály. Několik návštěvníků této turisticky...

ČNB může ještě snížit sazby. Pak už bude velmi opatrná, uvedl guvernér Michl

23. dubna 2024  11:56

Česká národní banka (ČNB) příští týden možná ještě sníží úrokové sazby. Poté ale bude k dalšímu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...