Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

K letounům Ruslan máme přístup jen díky NATO, říká někdejší šéf letectva

  14:12
Je to poprvé v historii, co Česká republika využila strategickou leteckou přepravu z programu SALIS pro dodávku materiálu ve stavu nouze kvůli koronaviru. Další dva lety obřích strojů Ruslan do Číny a zpět budou následovat. Takovou možnost máme jen díky NATO a potvrzuje se, že ji armáda umí využít, upozorňuje v rozhovoru někdejší šéf letectva Jiří Verner.

Vykládka obrněnce Lynx z transportního letounu AN-124 Ruslan na letišti v Mošnově | foto: Lubomír Světnička, natoaktual.cz

Je to poprvé, co jsme využili strategické letouny takovým způsobem?
Nepamatuji si, že by strategické stroje byly někdy použity k dopravě takového materiálu v případě nouze nebo krizového stavu. Taková situace tady ale nebyla určitě od války. Potvrzuje se, že členství v NATO není jen zárukou v otázkách obrany a bezpečnosti, ale také při řešení krizových situací, jakou je šíření nového koronaviru.

Ukrajinské a předtím ruské letouny An-124 jsme ale v minulosti využili mnohokrát, přitom velkokapacitní stroje v Evropě mají i další spojenci. Evropa vždy mluvila o tom, že pokud se chce stát velmocí, tak bez strategických leteckých kapacit to prostě nikdy fungovat nemůže. Jediným členem v rámci NATO, který disponuje skutečnou strategickou leteckou přepravou, jsou Spojené státy a na ně se všichni ostatní spoléhají. 

Jiří Verner

Odcházející velitel vzdušných sil Jiří Verner

Generálmajor Jiří Verner je někdejší elitní stíhací pilot. Jako jeden z prvních prošel přeškolením na stroje JAS-39 Gripen. Během služby v armádě nalétal přes 2 100 letových hodin v různých proudových strojích.

Byl velitelem 21. základny taktického letectva v Čáslavi, působil v mezinárodním štábu velitelství NATO v Bruselu a poté také jako velitel Vzdušných sil AČR. Později se stal poradcem náčelníka Generálního štábu.

Od roku 2003 se uvažovalo o vybudování nějakého programu, který by takové kapacity evropským spojencům zajistil. Vznikl program s letouny C-17 Globemaster, ale nějak to nezafungovalo. Nehledě na to, že stroje Globemaster jsou zkrátka pro skutečnou strategickou přepravu malé.

Není využití ukrajinských letounů jen takové suplování chybějících vlastních kapacit?Podobné přepravní kapacity z principu většina zemí nikdy mít nemůže a nebude. Takže proto Aliance záměrně volí v této i v řadě jiných schopností mnohonárodní kooperativní řešení, v tomto případě zastřešené alianční agenturou NSPA. 

Program SALIS fungoval a funguje na komerční bází a země včetně Česka, které se ho účastní, si zkrátka strategickou přepravu mohou pronajmout. Za sebe, jako někdejšího velitele vzdušných sil nebo ředitele společného operačního centra, můžu říci, že to zafungovalo vždy a nikdy jsme neměli žádný velký problém.

Česká republika má pouze taktické stroje CASA, tedy jestli počítám správně – každý z nich maximálně zhruba 6 tun na vzdálenost 4 tisíc kilometrů.
Ano. Pro stroje strategické přepravy bychom našli uplatnění jen maximálně několikrát do roka. Ukrajinská společnost je schopná velice rychle a seriózně takové kapacity poskytnout. I v tomto případě naše armáda standardně požádala a podařilo se jí to. Je to skvělá práce pro obě strany, že jsou v krizové situaci schopné se rychle dohodnout.

Proč není lepší letět pro materiál několika vlastními letouny?
Máme dva dopravní letouny Airbus, ale ty jsou určeny primárně pro přepravu osob. Prostory zkrátka nejsou uzpůsobeny pro přepravu materiálu, ta je velmi omezená. Bavíme se v řádu maximálně desítek tun, pokud využijeme i prostor pro cestující. Krizově se dá využít, ale efektivita se ztrácí. 

Program SALIS

The Strategic Air Lift International Solution - SALIS je program pro zajištění unikátních leteckých transportních kapacit pro nadměrný náklad. V současné době je v programu devítka členských zemí NATO - Belgie, Česká republika, Francie, Německo, Maďarsko, Norsko, Polsko, Slovensko a Slovinsko, které si na komerční bázi pronajímají letové hodiny obřích transportních letounů ukrajinské společnosti Antonov Logistics Salis.

Program řídí alianční agentura NSPA. Podle platné smlouvy z prosince 2018 je spojencům k dispozici až pět letounů An-124 Ruslan. Přístup mají také k dalším velkokapacitním letounům  Il-76 nebo ke stroji An-225 Mrija. V roce 2019 v programu SALIS spojenci využili 1 900 letových hodin.

V tomto případě přepravy velké zásilky zdravotnického materiálu z Číny nešlo ani tak o tuny, ale o objem, který ani do několika strojů Airbus zkrátka nikdo nenatlačí. Je to jednoznačně velká časová úspora, jeden let místo deseti. A cenově se využití ruslanu v rámci celého roku pohybuje v řádu desítek milionů korun.

Asi je i logisticky lepší mít zrovna takový ostře sledovaný a očekávaný náklad pohromadě?
Samozřejmě, jedno letadlo přistane na vojenském letišti v Pardubicích, najednou se vyloží a je k dispozici k další distribuci. Podařilo se to naplánovat v několika dnech a zajistit potřebný chybějící zdravotní materiál pro první vlnu náporu. Potvrzuje se, že armáda je díky členství v Alianci a účasti v takových programech NATO v krizové situaci získat rychle adekvátní nástroje a pomoc.

Autor: , natoaktual.cz
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...