„Nechceme konkurovat MHD, ale jsou příležitosti, kdy se auto hodí. Může jít o různé schůzky, převoz více lidí ve větším pohodlí, objemnější nákupy či o rychlé spojení mezi hůře dostupnými částmi Prahy. GreenGo auta jsou tichá a jezdí čistě na elektřinu, tedy bez zbytečné produkce CO2 a dalších zplodin. Nastavením našich cen si přejeme, aby si zákazníci nemuseli připlácet za ekologicky šetrnou dopravu,“ vysvětluje Šimon Čapek, výkonný ředitel pražské pobočky.
„Celý proces registrace, půjčování, vracení, nabíjení, mytí i servisu jsme si ověřovali ve dvouměsíčním uzavřeném testování, které jsme spustili již před koncem roku 2019,“ říká Čapek.
GreenGo používá výlučně elektroauta VW eUP“. Malý, 3,6 metru dlouhý elektromobil s výkonem 60 kW nabízí dojezd 130 km. Maximální rychlost je 130 km/hod. K dobíjení flotily elektromobilů bude firma v Praze používat veřejnou nabíjecí síť i vlastní nabíjecí body s DC nabíječkami Siemens. Nabití trvá v průměru 35 minut (DC nabíječka).
Pronájem aut probíhá přes aplikaci v mobilním telefonu. Auta je nyní možné si půjčit v tzv. servisní zóně, která v současnosti pokrývá Prahu 1 a 2 a vnitřní části obvodů Prahy 3 až 10. Celkem má zóna 35 kilometrů čtverečních a uživatelé se pak do ní musí opět vrátit.
Na rozdíl od klasických autopůjčoven nemá služba centrální místo, odkud je vozy možno půjčovat a poté vracet. Zájemci o pronájem v aplikaci vidí, kde se nachází volné vozy, jaký je stav jejich baterie a tedy i dojezd. V případě měsíčního předplatného 99 Kč zákazník jezdí za šest Kč za minutu, jinak jezdí za 7,8 Kč za minutu. Parkování v rámci pronájmu vyjde na 50 haléřů až 1,50 Kč za minutu.
GreenGo vstoupila na český trh s tříletou zkušeností z Budapešti, kde provozuje 300 aut a její služby využívá několik desítek tisíc pravidelných klientů.
Sdílení elektrických dopravních prostředků v Praze nabízí i společnost re.volt, která se zaměřuje na elektrické koloběžky a skútry, ale nabízí i elektromobily. Cestou hybridních toyot pak šla společnost Anytime, která v metropoli působí od loňského roku (test služby čtěte zde). Celkem je v Česku přes tisíc sdílených aut. Vozy nabízejí i další firmy jako Car4Way, Autonapůl nebo Ajo.cz.
Škoda Auto loni na podzim oznámila, že letos plánuje spolu s mateřskou automobilkou Volkswagenem nabízet v Praze sdílení elektromobilů pod značkou WeShare. V nabídce by měl být první elektrický model Škody Citigo iV. Službu WeShare už Volkswagen spustil v Berlíně, kde využívá elektrický model Golf.
„Mezinárodní výzkumy potvrzují, že jedno sdílené auto dokáže nahradit pět až jedenáct aut v osobním vlastnictví. Klasická osobní auta totiž tráví až 96 % celkového času parkováním. Lidé si uvědomí, že vlastnit třeba druhé auto v Praze je nevýhodná investice a budou si je více půjčovat. Tím pádem se tak, zatím teoreticky vzato, uvolní už tak ucpané město a jeho přeplněná parkovací místa,“ doplňuje Šimon Čapek, šéf české pobočky GreenGo.