Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Laciné nabíjení elektroaut je jen vějička. Začíná se zdražovat, a pořádně

  12:00aktualizováno  13:53
Už samotný nákup elektromobilu vyžaduje hodně ústupků, tučné konto a změnu řidičských (a životních) zvyklostí. S novým ceníkem aktuálně budované sítě dálničních rychlonabíječek Ionity padá i lákadlo v podobě laciného provozu.

Evropská síť dálničních nabíjecích stanic pro elektromobily Ionity je společným projektem automobilek BMW, Daimler, Ford a Volkswagen Group. Loni k nim přistoupil ještě korejský koncern Hyundai-Kia. Vzhledem k velké finanční náročnosti se další zájemci do budování nabíjecí infrastruktury nehrnou. Ionity je tak dnes pravděpodobně největším takovým projektem na celoevropské úrovni.

Společnost, sídlící v Mnichově, má pomoci s nastartováním prodeje bateriových aut, jenže cenami se rozhodně nepodbízí. Nově zveřejněná cena za kilowatthodinu naopak ukazuje, že elektromobilita bez dotací (na stavbu nabíječek, prodeje aut a samotného nabíjení) bude velmi drahá.

Lákadlo v podobě laciného „tankování“ elektroaut a nízké ceně za ujetý kilometr padá. Dosud se platil u Ionity jednorázový poplatek osm eur za připojení k nabíječce, lhostejno, kolik energie motorista odebral. V přepočtu lehce přes dvě stě korun jste tak zaplatili, ať jste nabíjeli deset minut, nebo „brali plnou“. Tato nabídka byla ovšem dočasná, generální ředitel společnosti Ionity Michael Hajesch ji označil za „vítací fázi“. Nové účtování má být podle něj transparentnější, bude ovšem hlavně pořádně drahé.

Od 31. ledna 2020 se bude účtovat za odebranou energii, za kilowatthodinu naúčtuje Ionity 0,79 eura, tedy 20 korun. To je asi pětkrát (!) tolik, než je cena elektřiny v průměrné české domácnosti bez speciálního tarifu. V Česku se cena za kilowatthodinu pohybuje kolem 4,5 koruny. Se speciálními tarify pro elektromobilisty se ovšem domácnost dostane i hluboko pod dvě koruny za kilowatthodinu.

Nová cena za rychlonabíjení u dálnic u nabíječek Ionity platí pro ty, kdo nebudou mít sjednaný nějaký speciální kontrakt, které svým zákazníkům členové konsorcia Ionity nabízejí (například první rok nabíjení zdarma).

Nabít 95kWh akumulátor Audi e-tron, které je dnes jedním ze symbolů evropské elektromobility, tak vyjde asi na 1 900 korun (k tomu připočítejte další útratu u nabíječky, kde strávíte asi hodinu). Reálně se pak dá klidnou jízdou v rámci českých rychlostních limitů ujet na jedno nabití 300 až 350 kilometrů. To vychází na pět padesát až šest korun za kilometr jen na „palivu“. A bez rychlonabíječek je jakákoliv delší cesta elektromobilem vlastně nerealizovatelná. Pokud má majitel e-tronu s Audi speciální smlouvu na nabíjení (tarif „Transit“), má podle nového aktualizovaného ceníku v síti Ionity kilowatthodinu za 8,48 koruny.

Nabití 77kWh baterie „posla lidové elektromobility“ – Volkswagenu ID.3 pak u Ionity vyjde na 47 eur, tedy asi 1 200 korun. S tím pak ujedete dle podmínek  200 až 350 kilometrů.

„Ceny dobíjení, které jsou dnes na trhu, nejsou ekonomicky udržitelné. Postupně dojde k narovnání na přijatelnou úroveň, která bude akceptovatelná pro řidiče i pro nás, kteří do sítě investujeme. Zatím máme ceny plošné, ale do budoucna se dá také předpokládat, že se ceny budou lišit podle lokality a vytíženosti tak, jak to známe u čerpacích stanic,“ citoval začátkem prosince minulého roku Martina Klímu ze společnosti E.ON Energie magazín hybrid.cz. E.ON od letošního ledna plošně zdražil nabíjení. Ceny se podle rychlosti a dalších parametrů pohybují od 3 do 13 korun za kWh.

Ceny upravuje také ČEZ. Elektromobilista, který nebude mít u firmy registraci, zaplatí za kilowatthodinu až 9,5 koruny. V nejlevnějším tarifu „TAXI“ je nejnižší cena za kWh 3,5 koruny.

„I přes vzestup ceny zůstává platba na dobíječkách v Česku jedna z nejnižších v Evropě. Například u rychlodobíječek v sousedním Slovensku vychází cena kWh pro registrovaného zákazníka v přepočtu na 10 korun a neregistrovaného na 13 korun,“ uvádí hybrid.cz.

Využívá výkon 350 kW, což je sedmkrát více, než běžné rychlodobíjecí stanice a auto dobije pro ujetí 100 km za deset minut.

Zástupci Ionity se tento týden pochlubili, že mají aktuálně v provozu více než dvě stě nabíjecích stanic, jedna z nich funguje i v České republice. Po několikaměsíčním odkladu kvůli technickým problémům byla nabíječka otevřena loni v prosinci na čerpací stanici u Berouna na dálnici D5 (čtěte zde). Podle informací iDNES.cz ovšem technické potíže pokračují, nabíječka tedy není prozatím schopna nabíjet plným výkonem až 350 kW.

Ionity chce mít do konce roku v provozu dokonce čtyři sta nabíjecích míst, na každém z nich má být čtyři až šest nabíjecích bodů. Aktuálně je v síti Ionity ve dvaceti zemích Evropy přes 860 nabíjecích bodů, další čtyři země mají do sítě brzy přibýt.

Síť rychlonabíječek u dálnic je považována za klíčový krok k nastartování reálného zájmu kupujících o elektromobily. Loni měly elektromobily pouze dvouprocentní podíl na evropských prodejích, výrobci je ovšem nyní musí mohutně „protlačit“ na trh a k zákazníkům, aby splnili přísnější limity Evropské unie na emise skleníkových plynů. Pokud je nesplní, hrozí jim obrovské pokuty.

Síť Ionity je odpovědí automobilek na vlastní nabíjecí infrastrukturu americké elektroautomobilky Tesla, která však u svých superchargerů neumožňuje nabíjet elektromobily jiných značek. Ionity je otevřena i teslistům. Jen pro srovnání: Tesla účtuje za nabíjení u svých superchargerů kolem 0,3 eura za kWh. Nejstarší tesly ovšem mají navždycky zajištěné nabíjení u superchargerů zdarma, i proto si ojeté kusy extrémně drží cenu.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Hotely volají po dobíjecích stanicích, počet hostů v elektromobilech roste

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

VIDEO Rozvíjející se elektromobilita je patrná i na spotřebě u dobíjecích stanic. U těch, které v...

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

Vysílá Rádio Jerevan? Ne aby se někdo pokusil toto auto okopírovat!

Moderní techniku mají evidentně evokovat světlomety a koncová světla tohoto...

VIDEO Nový papírový model z „ábíčka“? Ne, to je návrh nového ruského auta, který zaregistroval tamní...

Italská vláda chce přilákat automobilky, jedná s Teslou i Číňany

Stylový crossover DR F35 je vylepšenou verzí modelu Chery Tiggo 7 Fly.

Italská vláda v rámci snahy o přilákání další automobilky do země jedná s americkým výrobcem...

Revoluční elektromobil Sony a Hondy propojí svět aut, hudby a filmu

Afeela (Sony Honda Mobility)

VIDEO Auto pro geeky vyrazí na silnice až v roce 2026, ale již letos si s ním budete moci zajezdit v...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze
Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze

Řada maminek řeší u dětí odřená kolena, škrábance, neštovice nebo třeba záněty středního ucha. Z těchto příhod se děti většinou velmi rychle...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...