1 Éra levného cestování a masového turismu
Rozmach nízkonákladových aerolinek řadě lidí umožnil letět na dovolenou víckrát v roce a známe díky němu i trend eurovíkendů, kdy lidé během pátku až neděle navštíví zahraniční metropoli. Když se podíváme do Česka, podle Věry Janičinové ze společnosti Student Agency se v Česku ve srovnání s rokem 2010 nyní prodá o 35 procent letenek více.
Výrazně se rovněž rozšířil okruh zemí, do kterých čeští turisté míří. Zatímco v prvních letech dekády se většina exotických dovolených českých zákazníků uskutečnila v Thajsku či ve Spojených státech, zavedení přímých linek do Dubaje nebo Kataru rozšířilo jejich apetit na celou řadu dalších destinací v jihovýchodní Asii.
Celosvětový nárůst turistiky v posledních letech pak souvisí zejména se zbohatnutím obřích ekonomik v Číně a Indii, jejichž vznikající střední třída se naučila cestovat. „Kvůli tomu už nejsme my Evropané pro hoteliéry a další poskytovatele turistických služeb tak zajímaví,“ říká místopředseda Asociace českých cestovních kanceláří Jan Papež.
Památky, pivo a sex. Co láká miliony turistů do Prahy |
Levné cestování po celém světě ovšem přineslo i jeden neblahý trend – masový turismus. A z turistiky coby vítaného přivýdělku se stal problém. Nekončící proudy návštěvníků nejenže mnohde štvou obyvatele zahlcených měst, zvyšují ceny nájemního bydlení a vyhání starousedlíky z historických center, ale často nevratně ničí památky samotné i místní přírodu.
Čím dál více zemí tak přistupuje k opatřením, která mají ulevit nejvíce zasaženým lokalitám. Éra masového turismu zatím ani zdaleka nekončí, i v souvislosti se snahami o ochranu klimatu, na jehož podobě má cestování svůj podíl, se však v příštím desetiletí pravděpodobně promění.