Stejně tak jako ve čtvrtek a v pátek vyjelo do pražských ulic i v pondělí asi pět set až šest set taxikářských vozů. Dopravu v centru metropole zpomalovaly několik hodin. Policisté řešili s taxikáři několik přestupků, které zašlou příslušnému správnímu úřadu
Nejdříve taxikáři oznámili, že tentokrát zamíří k Letišti Václava Havla. Na poslední chvíli ale trasu změnili a prozradili jen, že chtějí kolonu udržet do šesti do večera.
Nakonec zamířili do samotného srdce Prahy a kroužili po nábřeží Vltavy mezi Rudolfinem, Žofínem a Národní třídou. Doprava v centru během jejich protestu takřka zkolabovala.
Pravobřežní komunikace byly neprůjezdné a policie začala vyzývat ostatní řidiče, aby do centra raději nejezdili.
Taxikáři navíc významně zpomalili také městskou hromadnou dopravu, přesto, že se jí policisté snažili upřednostňovat. „Mezi Jindřiškou ulicí a Národním divadlem stojí tramvaje v dlouhé řadě za sebou,“ hlásila po 17. hodině redaktorka iDNES.cz.
U Rudolfina pak uprostřed kolony několik taxikářů otevřelo kapoty svých vozů. „Těžko se odhaduje, jestli se jim náhodou ta auta neuvařila. Ale u nových superbů se mi to nezdá pravděpodobné, spíš se snažili zdržovat. Policisté je už vytlačili ke krajnici,“ informoval redaktor.
Po 18. hodině taxikáři protest ukončili. V úterý si Pražané od taxikářských demonstrací odpočinou. Místo protestu totiž uspořádají tiskovou konferenci, na které se budou snažit osvětlit své postoje a navrhnout řešení situace.
Část taxikářů si vynutila ostřejší protest
Předchozí dva pracovní dny taxikáři přitom ulicemi projížděli poměrně spořádaně a rozumnou rychlostí a nikde nezastavovali. V důsledku toho však jejich protest neměl na dopravu v Praze nijak velký vliv.
To se podle informací iDNES.cz vůbec nelíbilo „tvrdému jádru“ taxikářů, kteří si naopak přejí zopakovat tvrdší formu protestu - podobně, jako když před dvěma lety stovky jejich aut zastavily na pražské magistrále, nebo alespoň jako když velmi pomalou jízdou blokovaly dopravu u letiště loni v říjnu.
Podle zdroje iDNES.cz, který si nepřál být jmenován, jde o skupinu, která se utvořila kolem organizace Sdružení českých taxikářů a jeho mluvčího Davida Bednáře.
Ten se ostatně pokoušel dopravu zdržovat už v pátek, kdy většina ostatních řidičů projížděla centrem města poklidně. Za tuto jeho snahu ho zastavila policie přímo před zraky vysílacího vozu iDNES.cz. „Jděte do pr**le,“ křičel na redaktory iDNES.cz Bednář, když si uvědomil, že ho při kontrole filmují.
Taxikářů se dotklo, že média označila jejich protest za neúspěch
Karolína Venclová, místopředsedkyně Asociace koncesionářů v taxislužbě, která až do pátku protesty přímo organizovala, ještě v pondělí ráno odpověděla, že o připravované blokádě nic neví. Přiznala však, že má být pondělní protest razantnější.
„Kolegům se nelíbilo a dost se jich dotklo, že média čtvrteční a páteční akci prezentovala jako neúspěch. Jako, že se prostě projelo magistrálou, nic se nestalo a byli jsme víceméně trapní,“ řekla iDNES.cz. To, že taxikáři nikoho výrazně neomezili, byl však podle Venclové celou dobu jejich záměr.
„Místo, aby se řeklo, hele vy nejste tak blbí, tak nám bylo naopak řečeno, že jsme úplně blbí,“ vysvětluje Venclová, proč taxikáři přehodnotili přístup ke svým demonstracím. Už z toho důvodu prý dnes taxikáři změnili trasu protestu a zamířili tam, kde je jejich přítomnost o poznání citelnější.
„S protesty budeme pokračovat, než se něco změní“
Ač se za protestující taxikáře postavilo mnoho pražských dispečinků, například i ten největší AAA Taxi, některým se stávkování nelíbí. „Je nepřípustné, aby si protestující taxikáři vzali pro vyjádření svého nesouhlasu jako rukojmí řidiče v Praze, kteří jejich pomalou jízdou musejí trpět,“ říká například Robert Faltýnek, jednatel společnosti Modrý anděl. Důvody, které taxikáře k protestům vedou, jsou však i podle něj legitimní.
Taxikářům se nelíbí, že mnoho řidičů společností Uber a Taxify nedodržuje platný zákon, když mimo jiné nevyužívají taxametry, nevlastní potřebné taxikářské licence, ani neskládají zkoušky z místopisu. Důvodům, proč taxikáři protestují, jsme se podrobněji věnovali už ve středečním článku.
Jednotlivá ministerstva přitom s argumentací taxikářů do jisté míry souhlasí, ale nemají prý zatím možnost, jak situaci napravit.
Ministerstvo dopravy sice připravuje novelu zákona, která má společnosti jako Uber a Taxify donutit vyžadovat od svých řidičů všechna potřebná oprávnění, ale ta nebude schválena dříve než za rok.
Novela má současně také umožnit, aby řidiči k účtování ceny nemuseli využívat taxametr, ale pouze aplikaci, což dnes není legálně možné.