Středoškolští studenti z celé České republiky ve středu ráno zasedli do lavic a devadesát minut pracovali na své maturitní slohové práci. Na výběr měli z deseti témat (viz tabulka na konci tohoto článku), která však následně část učitelů českého jazyka označila za nevhodná nebo příliš náročná (více čtěte zde).
Jednou z kritických učitelek je i Dagmar Benovičová, členka Společnosti učitelů českého jazyka, která vyučuje češtinu na Střední průmyslové a umělecké škole v Hodoníně. Ředitel společnosti Cermat jí však oponuje - studenti podle něj měli dobrý výběr témat.
PRO Témata jsou podobná jako loni. Problémy dětem nedělala
Jiří Zíka: Struktura a témata maturitních slohových prací byla letos stejná nebo obdobná jako v uplynulých letech. Žánry, které měli studenti na výběr, se opakují od roku 2011, nijak jsme se od nich letos neodchýlili. Různí češtináři samozřejmě mohou mít různé názory. Minulost ale ukázala, že tento typ témat maturantům problémy nedělal. Vždycky si mezi těmi deseti tématy dokázali vybrat takové, které jim vyhovovalo. Je také třeba říct, že 250 slov není tolik. Od maturantů se nepožaduje, aby psali nějaké velké literární žánry, nebo aby psali čtyřhodinovou písemnou práci.
Někteří učitelé kritizovali, že byl letos mezi tématy na výběr i fejeton. Jenže ten se v zadání objevoval minimálně v posledních čtyřech zkušebních obdobích pravidelně. Navíc v zadání nestálo přímo, aby žáci vypracovali fejeton, nýbrž útvar „s prvky fejetonu“.
Z uplynulých let tedy víme, že žádné ze zadaných deseti témat není vyloženě nevyhovující. Uvidíme však, jak se k nim postavili letošní maturanti - která témata si nejčastěji volili, a kterým se naopak vyhýbali. Na základě toho potom budeme moci relevantně hovořit o tom, jestli jsou témata odtažitá od současných mladých lidí, nebo ne. Uvidíme, jak se například postavili k sci-fi vyprávění. Možná to bude mezi oblíbenými tématy, ale možná také ne, přestože se zdá, že je sci-fi současné generaci blízké.
Témata navrhují naši předmětoví koordinátoři a projednávají je v rámci expertních týmů za účasti Ústavu pro literaturu a Ústavu pro jazyk český. Vždycky jsou tedy výsledkem kolektivní práce expertních týmů. Pravda je, že od příštího roku se jejich počet sníží z deseti na šest, především z toho důvodu, že vymyslet deset témat, která by byla srovnatelná z hlediska náročnosti a hodnocení, je velmi obtížné.
PROTI Témata nesouvisela s běžným životem studentů
Dagmar Benovičová: U nás na střední průmyslové škole je pojetí českého jazyka trochu jiné než třeba na gymnáziích. Podle mého názoru v zadání písemných prací převažovala nešťastná a náročná témata, například charakteristika literární postavy na téma „Žena zkoušená osudem“. Toto téma odkazuje na literaturu, což by mi nevadilo. Ale nabízí pouze postavy z historie. Ženy ze současné literatury chybí, takže ti, kteří ji mají rádi, se „nechytnou“.
V nabídce jsou také dvě vypravování. Když jsme je ale včera po písemkách se studenty probírali, říkali, že zadání nerozuměli. U jednoho vypravování je napsáno „vypravování rozvíjející výchozí text“ a u druhého „vypravování navazující na výchozí text“. Studenti si nebyli jistí, jaký je mezi tím rozdíl. Navíc ani jedno téma vypravování nesouvisí s jejich běžným způsobem života. Jedno z nich je sfi-fi vypravování o monstrech a druhé o cestování v Amazonii.
Většina mých studentů si vybrala téma číslo deset, což byla zpráva do regionálního zpravodaje o zahájení vodácké sezony. To je oslovilo a navíc to pro ně bylo nejjednodušší, protože jsme v hodinách publicistiku důkladně probírali. Několik studentů psalo také úvahu na téma zlo s dětskou tváří, tedy zamyšlení nad trestní zodpovědností dětí. Zdá se mi, že loni studenti neměli s výběrem tématu takový problém jako letos.
Další problém, který jsem letos pozorovala, byl, že některým studentům nestačila časová dotace určená na písemnou práci. Přeci jen napsat během hodiny a půl třeba povídku a ještě ji stihnout zkontrolovat a přepsat do čitelné podoby, je velmi náročné.
Témata maturitních slohů z češtinyZADÁNÍ 1: Žena zkoušená osudem Zpracování: charakteristika jedné z literárních postav uvedených ve výchozím textu ZADÁNÍ 2: Existence lidstva ohrožena! Zpracování: vypravování s prvky sci-fi rozvíjející výchozí text ZADÁNÍ 3: Nudný účetní a jiné stereotypy Zpracování: článek s prvky fejetonu o stereotypech spojených s různými profesemi (funkce výchozího textu inspirativní) ZADÁNÍ 4: Obraz od Josefa Lady Zpracování: popis výchozího obrázku ZADÁNÍ 5: Prokrastinace – nová metla lidstva? Zpracování: článek do společenského časopisu zabývající se fenoménem prokrastinace (funkce výchozího textu inspirativní) ZADÁNÍ 6: České národní obrození Zpracování: referát (funkce výchozího textu inspirativní) ZADÁNÍ 7: Zlo s dětskou tváří Zpracování: úvahový text zabývající se otázkou snížení věkové hranice trestní odpovědnosti v České republice (funkce výchozího textu informativní) ZADÁNÍ 8: Nepovedená léčka Zpracování: vypravování o tom, jak Jean André vyvázl z léčky Emhudů, které navazuje na výchozí text ZADÁNÍ 9: Návrh na přejmenování náměstí Zpracování: úřední dopis, který reaguje na výzvu z výchozího textu a obsahuje návrh na přejmenování náměstí ZADÁNÍ 10: Zahájení vodácké sezony Zpracování: zpráva do regionálního zpravodaje o průběhu akce představené ve výchozím textu |