Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

KOMENTÁŘ: Lavina jménem modré zóny dusí dopravu v Praze

  11:44
Od dnešního dne se modré zóny v ulicích Prahy, které zapovídají bezplatné parkování, rozrostly do dalších čtvrtí. Systém zpoplatněných zón dělá ze skupiny lidí jednoho města občany druhé kategorie. V Praze se střetávají dva přístupy: páteřní silnice a tunely mobilitu podporují, modré čáry ji dusí, píše ve svém komentáři Pavel Švec.

Zavedení modrých zón nastalo bezmála dvě desetiletí od chvíle, kdy tento systém odstartovala jedna z radnic v centru města. Postupně se však rozlezl do ostatních městských částí a nyní o jeho zavedení uvažují i čtvrti na samém okraji metropole. Modré zóny jsou jako lavina. Lavina, která problémy jen odsunuje dál, ale ani zdaleka je neřeší.

Ano, v některých částech města do jisté míry pomohla s parkováním lidem, kteří v nich bydlí. Ale v mnoha případech se nedostane ani na ně. Mimo jiné proto, že počet osobních aut v českém hlavním městě neúnavně roste. Před nějakými dvaceti lety jich bylo asi tři sta tisíc, v současnosti je to už více než trojnásobek.

A parkovacích karet je dnes zkrátka v oběhu tolik, že jejich počet ani neodpovídá počtu míst za modrými čarami.

Dva systémy, které se ničí

Navíc se v Praze – více než v jakémkoliv jiném českém městě – evidentně střetávají dvě velké vize. Dva systémy. Jeden mobilitu uvnitř města – která je pro mnohé ekonomy vizitkou prosperity – podporuje, druhý ji naopak dusí.

Praha totiž kromě zavádění modrých zón utrácí desítky, ne-li již stovky miliard korun za stavbu a provoz vnitřního okruhu, jehož součástí je třeba i slavný tunel Blanka, který má primárně sloužit dopravě právě uvnitř města.

Modré zóny plánují po Praze už i další města. Chtějí vyhnat přespolní

Ostatně mantrou politiků při obhajobě nebývale vysoké investice ve výši až čtyřiceti miliard korun byla právě lepší doprava uvnitř Prahy.

Jenže modré zóny naopak život lidem jezdícím v městských ulicích autem znepříjemňují do takové míry, že je nutí usednout do autobusu či tramvaje. Svoboda zvolit si způsob dopravy tím de facto padá.

Jistě, lze namítnout, že i to je daň za život ve městě, ale vysvětlete to těm, kteří to mají do práce pět kilometrů a autem jsou tam pohodlně za deset minut, kdežto veřejnou dopravou jim to včetně cesty na zastávku a dvou přestupů trvá minut čtyřicet. Každý pracovní den je v tahu dvakrát půlhodina. To je asi 250 hodin za rok čili více než deset a půl dne života.

Prohlédněte si, jak se nově kontroluje zaplacené parkovné v zónách:

5. května 2016

Jednotně všude ve městě

Kromě toho nelze opominout fakt, že systém zpoplatněných zón dělí obyvatele jednoho jediného města na „privilegované občany“ a na ty, kteří mají smůlu jen proto, že bydlí o pár ulic vedle. Přísně řečeno vzniká skupina občanů druhé kategorie. Daně však všichni platí do jedné kasy. A z těch samých daní se ulice opravují a v zásadě zase tolik nezáleží, kde ve městě leží.

S každou další městskou částí, kam se modré čáry rozšíří, se zvyšuje pravděpodobnost, že rezidenti, kteří si je nyní pochvalují, na ně doplatí jinde. Když má mít takový systém alespoň trochu význam, měl by být jednotný všude ve městě, a nikoli tak podivně roztříštěný, jako je dnes.

Jistě, jednotlivé radnice si mohou měnit některé dílčí parametry podle konkrétních situací, nikoli však samotný systém. Čili se musí oprostit od politiky podbízivé výhradně místním voličům.

PŘEHLEDNĚ: Vše o rozšiřování a fungování parkovacích zón v Praze

Do toho všeho se nejen v Praze přidává problém rozsáhlých panelových sídlišť, která vznikala v době, kdy inženýři ani urbanisté či architekti nepočítali s tím, že si Češi postupem času pořídí takové množství aut. Kdysi poloprázdná parkoviště jsou dávno přeplněná.

Zřejmě jedinou možností je na stávajících plochách parkovišť postavit konstrukčně „lehké“ parkovací domy. Taková technologie dnes již existuje. Žádná betonová monstra. Avšak dnes vidíme, že se někde naopak parkoviště ruší a nahrazují je novostavby činžáků.

Auto, které do města nevjede

V zásadě se ztotožňuji s názorem, že nejlepším autem je to, které do města vůbec nevjede. Pokud však třeba na pražském Smíchově – tedy na okraji širšího centra Prahy – každé ráno vidíte, že klidně i více než polovinu aut zaparkovaných v ulici tvoří ta mimopražská, je naprosto zřejmé, že je něco špatně.

Třeba to, že Praze zoufale chybí záchytná parkoviště. To je bezesporu výsledek dlouhodobé neschopnosti pražských politiků. A jak mám po tom všem přistoupit na argument některých z nich, že je veřejný prostor statkem skutečně tak hodnotným, aby v něm ani pro obyvatele vlastního města nebylo samozřejmostí, že své auto zaparkuji poblíž svého domu, bytu rodičů nebo kanceláře? Podobnou logikou se však mohu ptát, jakou je samozřejmostí, že mi je to naopak znemožněno nebo v lepším případě zpoplatněno?

Podle vzoru z některých zahraničních měst se tedy nabízí regulovat vjezd do Prahy zvenčí. To však jde až poté, co mimopražští řidiči dostanou možnost levně či zdarma zaparkovat a do cíle dojet hromadnou dopravou. Nejlépe přímými linkami, které nestaví na každém rohu.

Ale to jsme zase u těch chybějících záchytných parkovišť.

Autor:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Charkovská oblast evakuovala deset tisíc lidí. Situace je kritická, míní expert

18. května 2024  11:04,  aktualizováno  16:10

Sledujeme online Ukrajina od zahájení ruského pozemního útoku v Charkovské oblasti v minulém týdnu evakuovala už...

Kurátor: Ruská agrese mění pohled na umění socialismu, ničit by se ale nemělo

18. května 2024  16:03

Vedení Prahy řeší budoucnost nápisu „Moskva-Praha“ ve stanici metra Anděl. Ten je podle petice na...

Konec vechtrů v Čechách. Poslední závory na kliku brzy obslouží počítač

18. května 2024

Premium Závorář. Kdysi nejčastější profese na železnici je dnes doslova na vymření. Zbývají na posledních...

Oslavili nejdéle trvající manželství v Německu, dohromady jim je 200 let

18. května 2024  15:22

Manželský pár ze západního Německa oslavil 80. výročí svatby. Stal se tak nejdéle sezdaným párem v...

Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA
Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA

Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...