Podnět k vypracování studie o možném obnovení výroby stíhaček F-22A Raptor vzešel z Kongresu, konkrétně z Výboru pro ozbrojené síly. Studie má posoudit časové a finanční aspekty, stejně jako dopad zařazení nových letounů do amerického letectva, napsal portál Armádní noviny.
Podle oficiální zprávy má tajemník letectva studii dodat výboru do 1. ledna 2017. Zohlednit má jak „rostoucí hrozby pro americkou vzdušnou nadvládu v důsledku toho, že protivníci dohánějí technologickou ztrátu“, tak i „rostoucí poptávku spojenců a partnerů“ po výkonném letounu schopném obstát v proměnlivém a horšícím se globálním prostředí.
Stíhací letoun F-22A Raptor
|
Oficiální jazyk je přirozeně zdrženlivý. „Výbor se domnívá, že tyto návrhy stojí za prozkoumání,“ píše zpráva o možném obnovení výroby. Což ovšem může být voda na mlýn příznivcům letounu, kterých není úplně málo.
Armádní noviny totiž připomněly, že řada amerických vojenských analytiků i představitelů letectva pokládá ukončení výroby F-22A za jednu z největších strategických chyb Washingtonu.
Přelomové zadání: zvažte i exportní potenciál
Mezinárodně zajímavá je v zadání studie příprava na možnost, že USA odvolají zákaz exportu ceněných letounů do zahraničí. Letoun je totiž tak cenným rodinným stříbrem, že jej Američané neprodali ani blízkým spojencům, jakými jsou například Austrálie, Izrael či Japonsko.
V zadání studie je výslovný pokyn k prozkoumání exportního potenciálu, pokud by zákaz byl zrušen.
Klíčovým prvkem studie bude cena - jak samotné výroby letounů, tak obnovení výrobní linky. Z té do roku 2011 sjelo celkem 187 „dravců“, čtvrtina původně plánovaného počtu 749 strojů a výrazně méně než později požadovaných 381 letadel. Jednou z úvah je, že by nově mělo být vyrobeno 194 letounů F-22, které do tohoto počtu scházejí.
23. září 2014 |
Neméně důležité bude zhodnocení, zda americké letectvo nové raptory potřebuje - tedy jak náročné bude udržet vzdušnou nadvládu s ohledem na krátkodobé i střednědobé hrozby od cizí protivzdušné obrany i stíhaček.
I "superstíhačka" potřebuje inovaceArmádní noviny upozornily, že přes veškerou pokročilost F-22 i tento letoun stihl zastarat - například jádra jeho počítačů běží na frekvenci 25 MHz. Ta řádově odpovídá vlastnostem PC v první půli 90. let. Obnovení výroby by tak podle serveru znamenalo i přepracování avioniky, možná by bylo možné využít bloků vyvinutých pro stíhačky F-35, čímž by se ušetřilo. Modernizací by patrně prošel i drak a motory letounu. |
A ani životnost stávající páteře amerického stíhacího letectva - osvědčených, ale stárnoucích F-15C a stávajících F-22 - není ovšem nekonečná.
Soupeři dotahují
Dvoumotorový F-22 Raptor zůstal dodnes jedinou operačně nasazenou stíhačkou páté generace, jak se označují nejmodernější stíhací letouny na světě. O unikátní přívlastek ho brzy připraví nástup lehčích jednomotorových letounů F-35, které vznikly mimo jiné jako víceúčelová alternativa pro americké spojence. Používat je ovšem bude i letectvo USA.
Raptory, které prodělaly bojové nasazení nad Sýrií, nicméně oproti F-35 nejsou „desetibojařem“. Jejich smyslem existence je vybojování a udržení nadvlády ve vzduchu.
K větší vojenské aktivitě se totiž nadechl Putinův režim v Rusku - a na opačné straně zeměkoule roste mocenský apetit a vojenská síla Číny. Obě velmoci staví vlastní radarem obtížně zachytitelné stíhačky páté generace. Žádná z nich však není v operačním nasazení a není jisté, kdy bude. Zejména o čínských letounech se toho ví jen málo (více o J-20 zde, více o J-31 zde).
Rusové počítají s pozvolným zařazováním - roli hraje ekonomická situace země - svého Suchoje T-50 do služby od letoška. Zpočátku ale bude mít například starší motory (více zde). Letoun je celkově stavěný trochu jinak než F-22 - neklade takový důraz na radarovou nezjistitelnost, ponese ale střely většího dosahu (více o výzbroji T-50 zde) a podle všeho bude obratnější.
Samotné zařazení zcela nového typu do výzbroje nicméně neznamená, že by letectvo ihned umělo využít plného potenciálu nových letounů.