"Mimořádné přijímací řízení pro akademický rok 2014/2015 se týká výhradně programů v kombinované formě, které přímo vedou k získání učitelské způsobilosti," informovala ve čtvrtek vedoucí oddělení pro vnější vztahy fakulty Eva Vachudová.
Fakulta přijímá zájemce i do řady programů celoživotního vzdělávání. Přihlášky k řádnému studiu je možné podávat do konce května, v případě celoživotního vzdělávání je čas do července. Podrobné informace jsou na webu fakulty.
Pedagogická fakulta zaznamenala v poslední době nárůst zájmu o obory vhodné pro učitele z praxe. "Mnozí učitelé zřejmě vyčkávali, zda opět nedojde k posunutí zákonem stanovené lhůty," uvedla děkanka fakulty Radka Wildová.
Některé pedagogické fakulty také umožňují učitelům z krajů, kde je nejkritičtější situace, začít studium v náhradním termínu přímo v jejich regionu.
Výjimku dostanou rodilí mluvčí či učitelé s dlouhou praxí
Podle zákona o pedagogických pracovnících musí učitelé začít studovat do konce tohoto roku. Kantoři na to měli deset let, ministerstvo školství ale letos v únoru zjistilo, že požadovanou kvalifikaci nemá 17 tisíc z celkového počtu 130 tisíc učitelů.
Z toho 6,2 tisíce kantorů si ji už doplňuje a dalších 3,9 tisíce má v plánu do konce roku se studiem začít. K 1. lednu 2015 by tedy muselo školy opustit přibližně sedm tisíc lidí.
Kvůli riziku nedostatku učitelů ministerstvo připravilo novelu, díky které část z nich dostane výjimku. Požadovanou kvalifikaci nebudou muset mít rodilí mluvčí, učitelé odborných předmětů na zkrácený úvazek a kantoři nad 55 let, kteří mají minimálně dvacetiletou praxi.
"Dále se školám umožní po nezbytnou dobu zaměstnávat nekvalifikované pedagogické pracovníky, pokud nebude z objektivních důvodů možné na jejich místa naleznout pracovníky kvalifikované," uvádí se v předkládací zprávě novely. Ministr školství Marcel Chládek dříve odhadl, že díky výjimkám se počet učitelů bez kvalifikace sníží ze 7 na zhruba 3 tisíce.
Na 616 z celkového počtu více než 4 tisíc základních škol nemá požadovanou kvalifikaci více než polovina učitelů, na některých nemá potřebné vzdělání nikdo. Situaci v každé z těchto škol bude řešit komise složená ze zástupců České školní inspekce, odborů, zřizovatele i samotné školy.
Největší potíže podle ministerstva hrozí v Karlovarském, Středočeském a Ústeckém kraji, o něco menší pak v Praze a Libereckém kraji.
Ministr Chládek hodnotí počet nekvalifikovaných učitelů (28. února 2014):
29. ledna 2014 |