Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pepsi táhne proti Coca-Cole. Spouští kampaň, v níž zajíc kálí na Santu

  11:35aktualizováno  17:33
České zastoupení Pepsi spustilo vánoční kampaň, v níž se vymezuje proti svému rivalovi Coca-Cole. Ve vánoční hře si utahuje ze Santa Klause, tradiční ikony Coca-Coly. Santa se podle Pepsi v Česku příliš rozpíná a je na čase ho zastavit. Podle reklamního experta se však Pepsi útokem na konkurenta dostává na tenký led.

Santa vystupuje v animovaném příběhu Pepsi jako hlučný a neohrabaný děda, který svou rozpínavostí obtěžuje okolí. Přijede s tříkolkou do lesa, porazí strom, zasype medvěda sněhem, pomočí spícího zajíce a zraní bažanta, na kterého hodí vypitou plechovku od nápoje.

Zvířátka si nenechají toto chování líbit a Santovi se mstí. Zajíc Santu pokálí, medvěd z něj udělá sněhuláka a bažant ho oškube tak, že uteče v negližé pryč. To, jak se jednotlivá zvířátka Santovi mstí, ovlivní účastníci hry umístěné na stránkách Pepsi, svými kliky. Všechny funkce se však hráčům ukáží až tehdy, kdy stránku rozšíří dál.

Ačkoliv tříkolka vzdáleně připomíná kamion, se kterým Santa Klaus rozváží po českých městech Coca-Colu, a plechovka připomíná nápoj této značky, Pepsi přímé srovnání se svým konkurentem odmítá. 

"Pepsi má na trhu více přirozených konkurentů. Tato vánoční kampaň je směřována především na dlouhodobou strategii značky a její profilaci mezi cílovou skupinou a je vyjádřením respektu vůči lokálnímu prostředí. Tématika videopříběhu tak není náhodná: Pepsi se sice hlásí ke svému americkému dědictví, ale zároveň pokládá za nanejvýš důležité respektovat místní kulturní tradice," vysvětluje  marketingová manažerka PepsiCo pro Českou republiku Marie Baričičová.

A právě proto podle ní video naznačuje, že Santa Klaus nemá v českém lese, který patří lesním zvířátkům, co dělat. "Každý se může rozhodnout, čemu dá přednost, lesní zvířátka každopádně o Santu vůbec nestojí, ačkoliv je to právě on, a ne například Ježíšek, kdo se všude tak viditelně a okatě roztahuje. Pepsi tak veřejnosti sděluje: Vyberte si to, co sami opravdu chcete, a jděte si za tím," dodává Baričičová s tím, že kampaň se zvířátky je vytvořena pouze pro tuzemský trh a do zahraničí nepůjde.

Coca-Cola odpověděla, že reklamy konkurentů ze zásady nekomentujeme. "Necháme zcela na vašich čtenářích, aby si názor vytvořili sami," sdělila iDNES.cz Andrea Janottová ze společnosti Coca-Cola pro Českou republiku. 

Expert: Kampaň je na hraně, mladé zaujmout může

Podle prezidenta Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace (AČRA MK) Pavla Brabce však Pepsi s touto kampaní vstupuje na tenký led. "Předpokládáme-li, že spotřebitel je schopen identifikovat jednoznačně, že vizuální spojení Santy, červené motorové tříkolky a zlatých plechovek rovná se Coca-Cola, tak jsem přesvědčen, že Pepsi si možná zadělala na problém," říká Brabec. 

Pepsi v Česku

PepsiCo CZ je součástí nadnárodní společnosti PepsiCo, která vyrábí a distribuuje nealkoholické nápoje. Do jejího portfolia patří například Pepsi, Mirinda, 7Up, Evervess, Mountain Dew, Lipton Ice Tea, Toma, Gatorade, Tropicana, Rockstar Energy či bramborové lupínky Lay´s. 

Šlo by totiž o srovnávací reklamu, kterou sice česká legislativa připouští, ale za regulovaných podmínek. "Například základní pravidlo spočívá v tom, že hanění konkurence je obecně zakázáno. Zajímavé by tedy jistě bylo, jak se bude posuzovat Santa, močící ušákovi na hlavu, případně další fekální výjevy této lesní předvánoční "pepsi story". Pro někoho jistě vtipná nadsázka v příběhu, pro Coca-Colu asi moc legrační ne," uvažuje Brabec.

Jako virální reklama pro cílovou skupinu 15 až 30 let však podle něj může aplikace docela dobře fungovat. "Otázkou zůstává, jaké podstatné emoce, či vzkaz si tato cílová skupina odnese. Pepsi nejezdí kamionem po lese a proto si ji koupím? Pepsi je lepší, protože Coca Cola je srandovní? Budu pít Pepsi protože ten virální spot je sranda? Osobně si myslím si, že to nefunguje a k nákupnímu rozhodnutí to nepovede. Spot je spíš jakousi PR komunikační berličkou, kterou se Pepsi chce vymezit a pobavit. Je otázkou, zda se jí to opravdu podařilo. A pokud ano, za jakou cenu," dodává prezident  AČRA MK.

Člen etické komise Asociace PR agentur Jindřich Lacko však zaujímá na spot Pepsi jiný pohled. "Pepsi se na své webovské stránce snaží nabídnout odlehčený příběh o Vánocích. Nabízí interaktivní rebelské seriálové animované pojetí ofenzívy proti nejtradičnějšímu západnímu symbolu vánoc Santa Clausovi. Asociovat toto pojetí s konkurenční firmou Coca-Cola je hodně přitažené. Asi tak jako tvrdit, že symbol Santa Clause vytvořila Coca-Cola a má na jeho zpodobnění monopol," říká.

Spot podle něj jistě osloví mladší cílovou skupinu, která se pohybuje v sociálních sítích a právě ta by měla kvalitu námětu soudit, protože je určen pro ni. "Klidně nechte starší generaci planě mentorovat o originalitě, dobrém vkusu, kvalitě animace či o tom, zda je spot konkurenčním atakem na Coca Colu," dodává Lacko, který je zároveň ředitelem Ředitel London School of Public Relations.

Líbí se vám vánoční kampaň Pepsi?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 19. prosince 2013. Anketa je uzavřena.

Ne
Ne 2986
Ano
Ano 994
  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích

4. května 2024

Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

4. května 2024

Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...

No nekupte to. V Amsterdamu nabízejí parkovací místo za půl milionu eur

4. května 2024  13:06

Není tohle výhodná koupě? Jeden realitní portál v Nizozemsku nabízí v centru Amsterdamu prodej...

Sektorová daň by podtrhla nohy rozvoji Česka, říká šéf Komerční banky

4. května 2024

Diskutovaná sektorová daň, která by zdaňovala veškeré zisky v tuzemsku působících domů, by podle...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...