"Jsme ještě na Dunaji, vodní tepně, které protéká zeměmi Evropské unie, nebo někde v Somálsku?“ uvádí se v protestu Ukrajinské lodní plavby, který byl v minulých dnech předán rumunským a srbským orgánům. Podobné stížnosti zazněly v nedávné minulosti například i od bulharských přepravců.
Nejčastěji ke krádežím a přepadením lodí dochází na 240. až 350. kilometru evropského veletoku, tedy na území Srbska a Rumunska. "Na těchto úsecích se lodě stávají kořistí pirátů. Místní úřady se však k žalobám kapitánů stavějí zády," uvádí Ukrajinská plavba, které piráti způsobují značné škody.
Nejčastěji se předmětem útoku stávají vlečné čluny, které nehlídány čekají na možnost převozu ohybem Dunaje u měst Borca a Bala. Například 5. října piráti z ukradli z ukrajinské lodi Kapitán Židkov část přepravovaného nákladu pšenice.
Česko je v Dunajské komisi
O den později zase zloději téměř rozebrali zařízení lodi Lvov, z níž zmizely všechny poklopy i ocelová střecha chránící kotvu. Z lodi Bělehrad zase odnesli náklad 1,5 tuny sojového koncentrátu.
"Stále častěji se stává, že kapitáni vidí místní obyvatelstvo krást náklad z lodí přímo za bílého dne. Tito lidé se nebojí vůbec ničeho," uvádí zpráva. Někteří piráti přepadají přímo posádky a s namířenou zbraní je okrádají o peníze, alkohol a palivo.
Za bezpečnost plavby na Dunaji, který je mezinárodní vodní cestou, odpovídá Dunajská komise. Komise sdružuje všechny státy, kterými tento evropský veletok protéká. Česko má v Dunajské komisi status pozorovatele.