Uvedl to americký národní úřad pro bezpečnost v letecké dopravě NTSB, který zřícení letounu jihokorejské společnosti Asiana Airlines vyšetřuje.
Příkaz k evakuaci zazněl poté, co stevard zahlédl na palubě oheň, až devadesát vteřin po havárii. Řekla to ředitelka úřadu Deborah Hersmanová na tiskové konferenci. První vozidla záchranářů potom dorazila o dalších třicet vteřin později.
Podle Hersmanové však okamžitá evakuace není pokaždé správným řešením po podobné havárii. "Nevíme, co si mysleli piloti, ale mohu vám říci, že i při minulých nehodách byly posádky, které pasažéry neevakuovaly. Čekaly, až dorazí záchranné týmy," dodala.
Z rozhovorů se šesti z dvanácti stevardů vyplývá, že na palubě zprvu žádný požár nebyl, uvedla agentura Reuters.
V době, kdy byla evakuace letounu zahájena, se oheň objevil a posádka se s ním snažila bojovat pomocí hasicích přístrojů ještě před tím, než dorazili záchranáři. Šest stevardů zůstává v nemocnici a vyšetřovatelé s nimi dosud nemohli mluvit.
Piloty prý oslepilo světlo
Jeden z pilotů stroje sdělil během vyšetřování lidem z NTSB, že jej krátce před přistáním oslnilo ostré světlo, které jej dočasně oslepilo. Hersmanová novinářům řekla, že o původu záblesku není vyšetřovatelům nic známo.
"Musíme přijít na to, o co přesně šlo. Byla to dočasná záležitost," odmítla Hersmanová spekulace o tom, že mohl být záblesk jednou z příčin nehody.
Letoun havaroval během přistání. Boeing 777 s více než 300 lidmi na palubě letěl při manévru příliš nízko a pomalu. Když chtěl nabrat výšku a pokusit se o nové přistání, zavadil zadní části o zem a zřítil se. Podle předběžných výsledků vyšetřování nehodu způsobila chyba jihokorejských pilotů.
Obří letoun se po pádu rozlomil a začal hořet. Místní komentáře označují za "malý zázrak", že z 307 lidí na palubě jich přežilo 305, že více než třetina z nich nemusela být hospitalizována a také že byl jen malý počet velmi vážně zraněných. V případě rychlejší evakuace ale mohlo být zraněných možná ještě méně.