Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Na kamiony, které objíždějí mýto na D1, nastraží starostové pasti

  8:56
Starostové obcí, které leží na silnici číslo 602 vedoucí souběžně s dálnicí D1, brojí proti obrovskému nárůstu počtu kamionů. Postaví jim řadu překážek. Nákladní auta by měly odpudit zpomalovací pruhy, váhy nebo kruhové objezdy. Zakázat tranzitní dopravě vjezd do obcí se kraj zdráhá.

Tranzitní doprava se průjezdem přes město vyhýbá mimo jiné mostu nad Velkým Meziříčím. Loni to bylo kvůli jeho rekonstrukci, celoročně to je však kvůli mýtu. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

"Jezdí přes nás o dvě stě procent náklaďáků víc než před třemi lety. Jsme přesvědčeni, že část řidičů tudy objíždí dálnici D1, aby neplatili mýtné. Už to tak nenecháme, budeme se bránit a hledat společný postup se státem i s krajem," vzkazují rázně starostové obcí, které protíná krajská silnice číslo 602 vedoucí vedle dálnice.

Komunikace vede téměř souběžně s D1. Dvanáct starostů obcí, které leží na této trase, se sešlo a realisticky zvážilo různé možnosti, jak situaci řešit.

Jako legislativně nejschůdnější se podle nich jeví série překážek, která znepříjemní jízdu natolik, že šoféři mnohonápravových kolosů, pokud nebudou muset, raději zůstanou na dálnici a na "šestsetdvojku" vůbec nesjedou.

Takovými "odpuzovači" mají být zpomalovací pruhy, dynamická vážení kamionů, kruhové objezdy či měření rychlosti.

Meziříčští už domlouvají pilotní projekt dynamického vážení nákladních aut u svého města, na dobré cestě je prý vyřizování kruhového objezdu za Meziříčím směrem na Brno a druhého u budoucího Kauflandu v ulici Karlov.

Zahraniční náklaďáky tvoří sedm procent dopravy v Meziříčí

Za úplně ideální by ovšem starostové považovali vybudování obchvatů. To ale krajský náměstek pro dopravu na Vysočině Libor Joukl (ČSSD) považuje za populistickou rétoriku.

"Hezky to zní, ale jen obchvat Meziříčí by vyšel na miliardu. Na to prostě peníze nejsou," říká.

Velké Meziříčí si udělalo letos na jaře vlastními silami sčítání dopravy podle metodiky Centra dopravního výzkumu.

"Potvrdilo se, že nákladní doprava v našem městě za poslední dva roky vzrostla o dvě stě procent. Na druhou stranu je to v absolutních číslech něco kolem pěti set náklaďáků denně. Z nich skoro šedesát procent tvoří auta z Vysočiny a jižní Moravy, tedy místní a regionální doprava," říká meziříčský starosta Radovan Necid (ODS).

Podle jeho slov ze sčítání taky vyplynulo, že kamiony ze zahraničí tvoří dokonce sedm procent nákladní dopravy ve městě.

"Je důležité si uvědomit, že jakákoli opatření proti náklaďákům na silnici 602 nebo přímo u nás v Meziříčí zasáhnou hlavně místní dopravce. Tedy ty, kteří k nám vozí rohlíky, ovoce nebo cihly. Proto je potřeba pečlivě zvažovat, co vlastně chceme," upozorňuje meziříčský starosta Necid.

Proč mít všechno dražší kvůli výdělku rakouské firmy

Nabízejí se ještě dvě řešení - rozšíření mýta i mimo dálnice nebo zákaz vjezdu tranzitní dopravy do obcí.

Radovan Necid variantu s rozšířením mýtného dlouhodobě odmítá. "Mám k tomu tři důvody. Jednak by mýto zvedlo cenu přepravovaného zboží. Neplatí jej totiž dopravci ze svého zisku, ale my všichni v ceně zboží. Je to jen další skrytá daň," míní starosta.

Za druhé jsou podle něj absurdní smlouvy státu s provozovatelskou firmou, ze kterých vyplývá, že drtivá většina výtěžku mýta patří té firmě, nikoli státu. "Nevím, proč bychom měli mít všechno dražší, aby rakouská firma měla vyšší zisky," říká.

"A konečně třetím mým důvodem je zničující dopad takového kroku na místní dopravce. Každý náš soused, který se živí jako nákladní dopravce, dostane další ránu do vazu v podobě nového obrovského poplatku," upozornil Necid. A dodal, že si uvědomuje, že populistický výkřik o poplatcích pro smradlavé kamiony vždycky vyhraje nad racionální úvahou.

Tím druhým řešením by podle starostů mohl být zákaz vjezdu tranzitní dopravy do obcí. Je to varianta, kterou podle zjištění MF DNES preferuje i sdružení autodopravců Česmad Bohemia a svým způsobem taky ministerstvo dopravy.

Obce mají podle ministerstva pravomocí už teď dost

"Podle našeho názoru lze již dnes dle platných právních předpisů regulovat dopravu na území obcí. Omezit vjezd určitých vozidel tedy lze," říká Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

"Zrovna tak chceme více pomoci postiženým obcím, proto jsme připravili novelu zákona o pozemních komunikacích, kde navrhujeme přímé omezení tranzitující dopravy s tím, že obec má právo takovou dopravu vyloučit ze svého území. Samozřejmě se to týká především těžkých nákladních vozidel. Naopak by toto ustanovení nešlo aplikovat v případě objízdné trasy," doplnil Novák.

Podle starosty Meziříčí jde o poměrně jednoduchou úpravu dopravního značení. Existují ale taky výklady legislativy, které tuto možnost zpochybňují.

"Například říkají, že silnice je veřejný prostor, do kterého nelze selektivně zakazovat vjezd jednoho druhu dopravy bez závažného důvodu," vysvětlil Necid.

Závažným důvodem prý není to, že osm procent z celkového počtu aut projíždějících obcí jsou náklaďáky. "Tento právní výklad podle našich informací sdílí kraj jako vlastník silnice," naznačil Necid.

"Všechny argumenty, že to nelze, považujeme za neadekvátní," upozornil mluvčí Česmadu Bohemia Martin Felix.

Výmluvou může být řidičům jediná poštovní obálka

"Zákazová značka s dodatkovou tabulkou povolení vjezdu vozidlům, která v místě mají sídlo nebo zásobují podniky, je realizovatelná. Jasným příkladem je obec Žebrák, která se tak úspěšně léta brání proti objíždění dálnice D5. Podobným příkladem je i zákaz vjezdu nákladním vozidlům na Jižní spojku v Praze. Chce to ovšem součinnost policie, která se těmto řešením brání s poukazem na zvýšené personální potřeby," podotkl Felix.

Krajský náměstek pro dopravu Joukl to ovšem vidí jinak. "Šoféři náklaďáků si nechají napsat do cesťáku, že tamhle na II/602 potřebují dát obálku na poštu. Z dálnice sjedou a mýtné brány objedou. A budou nepostižitelní. Navíc by obce musely nabídnout objízdnou trasu, když by chtěly vyhnat tranzit ze svého území. Zákazová značka by nic nevyřešila," zdůraznil Joukl.

"Nechť zástupci obcí přijdou, určitě se rozumně domluvíme. Pokud se shodneme na variantě nějakých překážek na silnici, bude to muset být ve finanční součinnosti. Kraj to sám platit nebude, protože tato silnice není jediná, kterou má na starosti. Dynamické váhy jsou jedna z věcí, které podporujeme," dodal Joukl.

Silnice 602 vede souběžně s dálnicí od Brna až po Jihlavu. Nákladní doprava trápí zejména obce od Velké Bíteše po Velký Beranov.

Silnice 602 vede souběžně s dálnicí od Brna až po Jihlavu. Nákladní doprava trápí zejména obce od Velké Bíteše po Velký Beranov.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Soud vyhlásil nad firmou Kovosvit MAS moratorium. Má závazky přes miliardu

3. května 2024  20:10,  aktualizováno  20:35

Českobudějovický krajský soud v pátek v insolvenčním řízení se strojírenskou společností Kovosvit...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

USA a eurozóně se nedaří překonat inflační trápení. Snížení sazeb je v ohrožení

3. května 2024

Rok 2024 se měl mimo jiné nést v postupném snižování úrokových sazeb v eurozóně i Spojených státech...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...