Na boji proti evropské tabákové směrnici se shodli na pondělním setkání ministři zemědělství Česka Petr Bendl a Polska Stanislaw Kalemba. "Oba považujeme za nejdůležitější faktor zdraví člověka, ale máme obavu, že Evropská komise spíš vyžene tabákové firmy z Evropy a na zdraví evropské populace se toho moc nezmění," řekl na tiskové konferenci Bendl.
Cigarety s příchutí vyrábí v Česku Philip Morris. Mentolové cigarety však mají v oblibě i Poláci, kteří je kupují od místního výrobce. Ani polské straně se tak omezení výroby těchto výrobků nelíbí. Obě země se tak shodly na tom, že se setkají 16 a 17. května na úrovni Visegrádské čtyřky v Krakově a projednají s dalšími zeměmi společný postup při zavádění nové směrnice.
"Musíme se setkat v co nejkratším termínu a zjistit, kde máme v této věci podobný přístup. Projednáme otázky týkající se zdraví spotřebitelů, ale i zajištění práce pro farmáře, pěstitele a výrobce cigaret. Posoudit musíme také vliv regulace na státní rozpočet," nastínil Kalemba průběh dalšího jednání.
Evropská komise chce snížit počet zejména mladých kuřáku tím, že navrhuje zakázat prodej atraktivních cigaret, tedy například cigaret slim či cigaret a tabáku s příchutěmi, například mentolovou či vanilkovou. Dále požaduje, aby tři čtvrtiny přední a zadní strany krabičky cigaret pokrývala varování před škodlivými dopady kouření.
Prosadit příslušnou směrnici by chtěla do konce příštího roku. Pro přijetí směrnice je nutný souhlas států EU a Evropského parlamentu. Česká vláda se však jako první ze zemí EU postavila proti tomuto návrhu. Návrh směrnice odmítli také poslanci a senátoři.
Ministři hasí spor o potraviny. Pomůžou výměny inspektorů
Vedle společného boje proti tabákové směrnici se Česko a Polsko shodly na tom, že ztiší vzájemné spory ohledně nekvalitních potravin a budou navzájem bojovat za lepší kvalitu jídla v obou zemích.
Pomoci tomu mají například vzájemné stáže českých a polských kontrolorů při jednotlivých inspekcích či výměna odebraných vzorků. "Nejedná se o kontrolu jedněch dozorových orgánů inspektory druhé země, ale o výměnu zkušeností a posílení spolupráce mezi oběma orgány," vysvětlil Bendl.
Podle vyjádření ministra Kalemby se také změní způsob informování médií o jednotlivých kauzách. "Sdělovací prostředky v ČR i Polsku budou informovány o výsledcích kontroly (potravin) v okamžiku, když laboratoře provedou zkoušky, které budou jisté a nezpochybnitelné," řekl polský ministr na pondělní tiskové konferenci.
Solná aféra začala zvyšovat napětí mezi oběma zeměmi
Polsko si zhoršilo u českých kupujících reputaci provalením několika kauz, u kterých se prokázalo, že se na český trh dostaly nekvalitní potraviny.
Sérii nepříznivých zpráv odstartovala loni v únoru takzvaná solná aféra, při níž se ukázalo, že polské firmy prodávaly více než deset let výrobcům uzenin, zpracovatelům ryb, mlékárnám a pekárnám namísto potravinářské soli sůl technickou, která se v potravinářství používat nesmí. Nejhorší na celé aféře bylo to, že polská strana celý problém bagatelizovala a odmítala říci konkrétní jména výrobců i potravin, ve kterých se sůl vyskytla. Samo Polsko však ve stejné chvíli stáhlo na svém trhu 800 tun technické soli a potravin.
Nekvalitní potraviny však vyrábějí také čeští výrobci, jak vyplývá z webu potravinynapranyri.cz. Z nekvalitních potravin, které loni odhalila Státní zemědělská a potravinářská inspekce, bylo 14,5 procenta českého původu, polských bylo 24,1 procenta, připomněla ČTK.
Chutnají vám polské výrobky?
Polská strana se však domnívala, že Češi polské potraviny kritizují nepřiměřeně a dělají to jen proto, aby polské výrobky vytlačili z trhu a pomohli vlastním pěstitelům (více zde). Proti tomu, že by v Česku byla vedena jakákoli "masivní kampaň" proti polským potravinám, o níž Poláci hovoří, se následně ohradilo české ministerstvo zahraničí. Jeho jednoznačnou prioritou jsou prý kvalitní potraviny pro české občany.
Dovoz polských potravin do Česka za posledních 12 let vzrostl podle lednového vyjádření Svaz obchodu a cestovního ruchu (SOCR) více než čtyřnásobně. Loni hodnota dovezeného zboží přesáhla rekordních 20 miliard korun. Obliba polských výrobků u českých zákazníků stoupá hlavně kvůli jejich nízké ceně.