Nejprve si stěžovali každý zvlášť, pak napsali společný dopis starostovi. Když přišly jejich šesti- až jedenáctileté děti ze školy domů, mluvily o minulých životech, svých vlastních náhrobcích a předávání energie.
"Vůbec jsme nevěděli, že někdo s dětmi pracuje, že jim například předává energii. Dozvěděli jsme se to až od dětí. Bylo znát, že byly zmatené," uvedla Hana Červenková z Unie rodičů krmelínské základní školy.
Konstatovala, že rodičům jde hlavně o to, aby podobné hodiny s psycholožkou přestaly. "Projekt měl pokračovat, tomu chceme zamezit," dodala.
V dopise starostovi Václavu Zezulkovi rodiče do detailu popisují, s čím přišly jejich děti domů.
"Pracovala s dětmi v některých třídách bez přítomnosti třídní učitelky. Používala následující metody, například zavřete oči a představte si, co budete mít napsáno na svém vlastním náhrobku, až zemřete. Jednotlivci předávala energii nebo vyčlenila několik dětí, které po celou dobu musely stát v koutě, protože je označila za lvy," stojí v dopise.
Projekt měl zlepšit dovednosti žáků i atmosféru ve škole
"Už jsme o tom mluvili s ředitelem a na základě jeho podkladů odpověď připravujeme. Těžko říct, co konkrétně se v hodinách přihodilo. Pravda je vždycky někde uprostřed," uvedl starosta Václav Zezulka.
Zároveň upozornil, že ze stížnosti vzejdou organizační opatření. "Do školního řádu bude začleněno, že rodiče musejí být vždy předem informováni, co se ve škole bude dít, aby se mohli rozhodnout, jestli se toho jejich dítě bude účastnit," vysvětlil starosta.
Podle ředitele školy Dušana Ignačíka šlo o jednorázový projekt Patříme k sobě. Měl zlepšit komunikativní, sociální a personální dovednosti žáků i atmosféru ve škole. "Vyzkoušeli jsme jinou, moderní, prožitkovou formu prevence vztahů. Ve škole byla psychoterapeutka kvůli zlepšení klimatu ve škole," sdělil.
Dodal, že rodiče školu obcházejí a stěžují si rovnou na obci. "Až na jednu výjimku o své nespokojenosti s námi vůbec nemluvili," podotkl ředitel.
Duše a minulé životy
Psycholožka Lenka Krejčí upřesnila, že šlo o program sestavený přímo pro děti. "Neprováděla jsem ve třídách psychoterapii, ale pouze jsem děti provázela prožitkovými hodinami, kde byli vždy i příslušní učitelé z těchto tříd," argumentuje.
Bez učitele s dětmi pracovala v jedné ze tříd. "Děti nic konkrétního v projektu nevytvořily, tak jsem s nimi vedla rozhovor na téma knihy Malá duše a slunce (kniha N. D. Walshe, autora hovorů s Bohem, pozn. red.). Zmínila jsem se, že když jsem procházela těžkými obdobími v životě, získala jsem zkušenost, že život má mnohem hlubší a širší smysl, než jsem tušila, že moje duše na Zemi není poprvé, že pro mě existují minulé životy. Jsem si jistá, že můj názor je už hodně rozšířený," prohlásila.
Na náhrobky přišla řeč při práci s emocemi. "Děti to berou úplně jinak, chápou, že život má nějaký smysl. Když si představím, co by mohlo být napsáno na mém náhrobku, může mě to motivovat. Inspirovat k tomu, abych prožila svůj život plně a smysluplně, každý den naplno. Netrávit nesmyslně spoustu času u počítače, televize, ale dělat něco jiného," vysvětlila metodu.
Za svým projektem si stojí. Na jiné škole zatím neprobíhal.
Psycholožka pracovala coby pedagožka na několika ostravských školách. Ty se však k jejímu působení nechtějí vyjadřovat.