"Je to svinstvo, když se lže," řekl Schwarzenberg k celostránkovému inzerátu, který vyšel v pátečním deníku Blesk. Mimo jiné se v něm píše, že Schwarzenberg děkuje za podporu Berndu Posseltovi. Posselt přitom ve čtvrtečním vyjádření pro Českou televizi uvedl, že Schwarzenberga nikdy nepodpořil.
V inzerátu také stojí, že kandidát "připravuje půdu pro vrácení majetku potomkům válečných zločinců". Schwarzenberg přitom několikrát ujistil, že žádné vracení majetků nehrozí. A zopakoval to i v pátek.
"Majetek lidí v České republice není a ani v budoucnosti nebude ohrožen. Nikdy jsem se nezastal jediného válečného zločince. Je to nehorázná lež. Je to proti mému celoživotnímu přesvědčení," stojí v prohlášení s tím, že podává trestní oznámení na neznámého pachatele.
"Je to důvod k žalobě o neplatnosti voleb. Kdyby se zjistilo, že takový inzerát ovlivnil výsledky hlasování, tak by to mělo význam při soudním rozhodnutí," řekla iDNES.cz senátorka a někdejší ústavní soudkyně Eliška Wagnerová, jež patří mezi podporovatele Schwarzenberga.
Taková žaloba by musela být podána do deseti dnů po skončení voleb a posuzoval by ji Nejvyšší správní soud.
Podle děkana Právnické fakulty Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha je však nepravděpodobné, že by kvůli jednomu inzerátu byly volby zneplatněny. "Dokazování by v takovém případě bylo složité," domnívá se Gerloch.
Soudy se podle něj zabývají intenzitou možného ovlivnění voleb a porušení zákona v ní vidí obvykle až tehdy, když dochází například k bránění v účasti ve volbách či při manipulaci s odevzdanými hlasy.
Právníci, kteří se specializují na reklamu a marketing, tvrdí, že celá věc může být řešena teoreticky i ve správním řízení vedeném živnostenským úřadem či mediální radou. Nebo taky vůbec. Zákon o přímé volbě prezidenta totiž nehovoří o žádné sankci v případě, že je kampaň lživá.
"V tomto je bezzubý a je to důsledek toho, jak rychle a za jakých podmínek vznikal," domnívá se advokát Petr Kůta, který přednáší reklamu a právo na Vysoké škole ekonomické.
Lživý inzerát si v bulváru zaplatil advokát
Kdo si inzerci zadal, nebylo nejprve jasné. Mluvčí společnosti Ringier Axel Springer Kateřina Kuchařová v podvečer uvedla, že to byl advokát Vladimír Zavadil. "Bylo to prostřednictvím mediální agentury Mindshare," doplnila Kuchařová.
Společnost Mindshare se v pátek večer omluvila. "Hluboce se omlouváme prezidentskému kandidátu Karlu Schwarzenbergovi i všem občanům České republiky za to, že bylo zneužito našich služeb v oblasti nákupu mediálního prostoru," stojí na internetu. A zároveň naznačila, že ona za celou situaci nenese odpovědnost. "Izerce byla u naší společnosti objednána agenturou Image cz, s.r.o. pro jejího klienta, advokátní kancelář Zavadil. Agentura Image cz přitom společnosti Mindshare neoznámila, že se jedná o politickou inzerci, a samozřejmě, ani to, že jde o inzerci namířenou proti jednomu z prezidentských kandidátů," doplnila mediální agentura Mindshare.
Zavadil iDNES.cz řekl, že inzerát podal on sám. Nikoho z ČSSD či od Miloše Zemana prý nezná, ačkoliv se přátelí z advokátem Miroslavem Janstou, členem ČSSD a přítelem expředsedy této strany Jiřího Paroubka, který je podporovatelem Zemana.
Co říká zákonV paragrafu 35 zákona číslo 257/2012 stojí: (2) Volební kampaň musí probíhat čestně a poctivě, (3) Propagace nebo volební agitace šířené prostřednictvím |
"Součástí naší kampaně rozhodně není," tvrdí mluvčí Miloše Zemana Hana Burianová. Ta už ve čtvrtek popřela, že by si zadali celostránkový inzerát v bezplatném deníku Metro. V něm údajný Miloš Zeman tvrdí o rozpočtovém určení daní úplný opak než skutečný politik v jedné z předvolebních debat (více o protichůdné kampani čtěte zde). Ani tady není jasné, kdo si inzerci zadal, Metro tvrdí, že nemůže inzerenta zveřejnit, protože se zavázal k mlčenlivosti.
Burianová uvedla, že případné právní kroky v této věci Zemanův tým zvažuje a rozhodne o nich v následujících dnech.
V pátek Česká pozice upozornila na to, že anonymní inzeráty porušují zákon, jenž upravuje podmínky přímé volby hlavy státu. V něm stojí, že v kampani musí být označeno, kdo je zadavatelem a zpracovatelem agitace a také to, že kampaň nesmí využívat nepravdivých údajů.
"Pokud není v inzerátu uveden zadavatel a zpracovatel, je to jednoznačné porušení zákona," řekl iDNES.cz advokát Filip Winter, který se specializuje na právo v souvislosti s reklamou a marketingem.
"Povinnost uvést zadavatele platí dle mého názoru zejména v případech, kdy jsou zveřejňování nějaké negativní, nepravdivé či neférové informace o kandidátovi," domnívá se Kůta.
"Zmiňovaný inzerát svými náležitostmi nevybočuje mezi ostatními předvolebními inzeráty, které se objevují napříč českými médii," uvedla Kuchařová.
Nicméně podle Kůty zákon o regulaci reklamy říká, že za obsah inzerce zodpovídá zadavatel reklamy.
Uvádění toho, kdo si za reklamu platí, je v politice novinkou. Zavedl jej až loni přijatý prováděcí zákon k přímé volbě prezidenta. "To, že se zadavatelé na billboardech a v inzerátech neobjevují, připisuji tomu, že o tomto pravidlu se zatím moc neví," domnívá se Winter. Dodal, že podmínka v zákoně stejně nedokáže zcela předcházet anonymní kampani. "Zamlžit zadavatele samozřejmě lze. Když třeba s inzerátem pošlete tetičku, tak asi už nikdo nevypátrá, že jste jej podal vy," řekl Winter.