Miloslav Hala před jmenováním náměstkem působil jako finanční ředitel společnosti Sudop Group. Ta je v Česku největší projektovou firmou na dopravní stavby, patří pod ní například Sudop Praha, Dopravoprojekt Brno nebo Moravia Consult.
Jde o firmu, která hraje klíčovou roli ve sporu o reklamaci dálnice D47 - pracovala na ní pro stát i stavební firmu. Všechny tyto společnosti žijí hlavně ze zakázek podřízených organizací ministerstva dopravy, především Správy železniční dopravní cesty a Ředitelství silnic a dálnic.
"Má tak vynikající příležitost si jako náměstek vybudovat kontakty a být u všech rozhodování," stěžuje si šéf jedné z projekčních firem.
Šéf Transparency International David Ondračka označuje takový případ za "syndrom otáčivých dveří", tedy situaci, kdy lidé přecházejí z byznysu do státní správy a pak se opět vracejí do soukromého podnikání. "Vybudovat si kontakty na ministerstvu je velmi cenné pro další kariéru," míní Ondračka. Nejde však o porušení zákona.
Hala: Není to střet zájmů
Hala na dotaz, zda se po skončení práce na ministerstvu vrátí opět do Sudopu, odpověděl vyhýbavě, že se teď věnuje naplno práci náměstka a pracovní poměr v Sudopu podle svých slov ukončil již dříve. Za své priority považuje nový zákon o drahách a civilním letectví.
"Nepovažuji to za střet zájmů. Z náplně práce Sekce letecké a železniční dopravy jednoznačně vyplývá, že v rámci výkonu své funkce nemám žádné přímé vazby na oblast infrastruktury ani přípravy projektů," řekl Hala.
Ještě v pondělí nefigurovalo Halovo jméno na webových stránkách úřadu, zato bylo k nalezení na stránkách Sudopu. Vykydalův odchod přinesl i změny v dozorčí radě Českých drah, kde vedl řídicí výbor. Na jeho místo nastoupil Lukáš Hampl, který přišel o post šéfa dozorčí rady Českých drah. Tu nově vede další Dobešův náměstek Ivo Toman.
"Ministr si nového náměstka vybral na základě zkušeností," vysvětlil jeho jmenování mluvčí ministerstva Martin Novák.