Historie kabinky je bohatá. Zprvu vozila lidi, pak se z ní stal prodejní stánek, stavební buňka a nakonec dokonce včelín. Po dlouhém a leckdy svízelném životě nyní míří na zasloužený odpočinek do muzea.
Dostat veterána ze zajetí domů, stromů, plotů a drátů nebylo zrovna snadné. "To nejhorší už máme za sebou. Pan jeřábník se každopádně ukázal jako velký frajer," směje se radostně ředitel muzea Jiří Křížek, kterého potěšilo především to, že kabina vydržela pohromadě a nejevila chuť se po letech rozpadnout.
"Je to hliníková konstrukce, takže nezrezavěla a drží hezky vcelku, i když seděla v zemi," libuje si. Nyní se začne na obnově lanovky pomalu pracovat.
"Musíme to promyslet, naplánovat restaurátorské práce a sehnat původní výrobní dokumentaci. To nebude snadné, archiv českolipské vagonky Bohemia, kde kabinu vyrobili, není komplet dochovaný. Co vím, tak jsme teď jediné české muzeum, které disponuje historickou lanovkou," tvrdí Křížek.
Obnova kabiny se protáhne
Na příští rok chystá Severočeské muzeum velkou výstavu věnovanou čtyřicetiletému výročí otevření současného horského hotelu a vysílače na Ještědu. (o ní více zde)
Bude lanovka jedním z exponátů? "Myslím, že ano. Přinejhorším by tam byla v nálezovém stavu. Můžeme ji ukázat, jak momentálně vypadá, nebo ji předvést ve stavu rozpracované rekonstrukce. To by asi šlo," přemítá Křížek.
Jedno je už teď jisté, renovace se protáhne. "Nechceme to uspěchat a nějak to levně zbastlit," má jasno ředitel. V souvislosti s tím je jasné, že celý projekt spolkne dost peněz.
"Lanovku od jejího počátku obsluhovaly Československé státní, nyní České dráhy. Mají nadaci, nazvanou Ozubené kolo. To je první cesta, kde zkusíme sehnat peníze," popisuje Křížek a dodává, že si muzeum podalo u kraje grant na prvotní průzkum a konzervaci kabiny.
"Z vlastního rozpočtu bychom to neutáhli. Je to totéž, jako když renovujete karoserii historického automobilu. Náklady se mohou vyšplhat do statisíců," uzavřel ředitel.