Trestní oznámení bylo podáno na základě kontroly na ministerstvu dopravy, Státním fondu dopravní infrastruktury a Ředitelství silnic a dálnic, která byla zaměřena právě na Pražský okruh.
Podle podkladů ministerstva z roku 2001 měl být okruh dokončen do roku 2008 s náklady 48,2 miliardy korun. V době kontroly bylo z celkové délky 83 kilometrů zprovozněno 41 kilometrů v úsecích Satalice - Běchovice a D1 - Ruzyně. Tyto části přišly na 34,8 miliardy. Současný odhad celkové ceny je 106 miliard.
Za zvýšením cen jsou především takzvané vícepráce. "Kontrolní závěr popisuje řadu případů, kdy byly náklady staveb zvyšovány realizací dodatečně zařazených stavebních objektů a prací, které požadovaly samosprávné orgány a zájmové skupiny. Požadavky šly i nad rámec podmínek stanovených v rozhodnutích o posuzování vlivů na životní prostředí," stojí ve zprávě NKÚ.
ŘSD podle kontroly na své náklady provedlo i práce, kterými zhodnotilo majetek jiných lidí. V jednom případě dokonce za více než 1,2 miliardy.
NKÚ kritizuje i přípravu stavby. Ta byla nedostatečná, často navíc nebyly prověřeny všechny možnosti nebo stavební postupy. "O kvalitě přípravy staveb svědčí příklad stavby, kde byly realizovány vícepráce v ceně více než 4 miliardy korun, což činilo 90 % smluvní ceny vzešlé ze zadávacího řízení," uvedl NKÚ.
Kvůli podobným praktikám nebyla v pořádku ani výběrová řízení a docházelo k porušení zákona o veřejných zakázkách.
NKÚ mimo jiné tvrdí, že Ředitelství silnic a dálnic nemá žádnou motivaci k tomu, aby stavělo levněji. Chybí podle něj také kontrola, která by určila, zda všechny požadované objekty jsou skutečně nutné a jejich ceny jsou reálné.