Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Superstíhačka F-22 Raptor někdy otráví svého pilota. Neví se proč

Superstíhačka F-22 Raptor záhadně ohrožuje piloty toxickými plyny v kyslíkovém systému stroje. Přiznal to i Pentagon. Příčinu se zatím nepodařilo odhalit a mezitím se stíhačka přestala vyrábět.

F-22 Raptor opouští výrobní linku. | foto: Lockheed Martin

F-22 Raptor je jediná operačně nasazená stíhačka 5. generace. Stojí 143 milionů dolarů, je nejdražší na světě. Na její výrobě pracuje u výrobce a u všech subdodavatelů až 95 tisíc lidí.

Stroj se však potýká s řadou dětských nemocí, které se postupně, jedna za druhou, už 15 let odstraňují. Problém s přiotrávenými piloty se veřejně vleče už rok. Armáda se pokusila najít řešení naposledy čtvrtého dubna během speciálního cvičení. Na základě dosavadních zkušeností pak nechala do kokpitu nainstalovat senzory, jež monitorují složení vzduchu a případně pilota varují. Příčina incidentů však stále zůstává neznámá.

V žargonu vojáků se tato nehoda označuje jako psychologický incident a piloti při něm mají problém udržet se při vědomí. Problém je v příměsi toxických plynů v kokpitu letounu. Celkem Raptor už přiotrávil 14 pilotů. Jeden incident dokonce skončil smrtí pilota.

Při nočním výcvikovém letu 16. listopadu 2010 ze základny JB Elmendorf-Richardson ztratily orgány řízení letového provozu kontakt s pilotem, kapitánem Jeffreye A. Haneyem. Trosky stroje se podařilo nalézt až při následné rozsáhlé pátrací akci v zalesněném terénu Aljašky.

Výrobní linka F-22 Raptor společnosti Lockheed Martin

Vyšetřování ukázalo, že za příčinou havárie byla hypoxie neboli nedostatek kyslíku. Jako viník byl určen palubní vyvíječ kyslíku (OBOGS). Vina byla přikládána také pilotovi, který včas nepřepnul na záložní systém.

Podobný problém však předtím mělo už několik pilotů Raptorů. Americké letectvo (USAF) proto preventivně přikázalo pilotům F-22 dočasně létat ve výšce do 25 tisíc stop (cca 7 600 metrů). V této výšce je v případě nouze pro vycvičené piloty ještě dostatek kyslíku. 

Při tehdejším vyšetřování se nepodařilo najít příčinu závady na systému podpory života. Následovalo proto uzemnění Raptorů od 3. května do 19. září 2011.

Částečné řešení za 47 dolarů

Vylepšení v podobě nové ovládací kliky přichází v polovině března 2012. Cena je 47 dolarů za kus, tedy zhruba 900 korun. Piloti Raptorů pomocí nové kliky snadněji (v případě problému) přepnou na záložní kyslíkový systém.

Příčina kontaminace vzduchu však odhalena stále nebyla.

Vyšetřovatelé navíc shledali během vynucené bezletové přestávky nedostatky v systémech podpory života a teploty na palubě letounu. Objevují kontaminující látky (jedy) v dýchacím systému pilota. Pentagon pochopitelně kontaminaci nejprve tají.

Vyšetřovatelé nabízí návrhy nových bezpečnostních opatření, např. automatickou aktivaci záložního vzduchu pro dýchání pilota a vylepšení tepelných systémů. Také navrhují instalaci systému, který zabrání ztrátě letounu, pokud je pilot v bezvědomí.

Část bezpečnostních opatření realizuje letectvo naslepo, aniž zná příčinu problému. Například byl instalován nový typ filtru do dýchacího systému pilota. Je zavedena "tísňová linka", která umožní pilotovi co nejdříve přistát, pokud něco není v pořádku.

Po těchto vylepšeních už proběhlo 10 000 letů bez incidentu.

Doprava podsestav F-22 Raptor na výrobní linku

Během hledání původu vzniku jedovatých plynů v dýchacím systému však přichází oznámení Pentagonu o ukončení výroby F-22. Z úsporných důvodů.

Poslední Raptor sjel z výrobní linky společnosti Lockheed Martin 13. prosince 2011. Letectvu bude předán v květnu 2012. Problém s otrávenými piloty ve stíhačce za 143 milionů dolarů zůstává stále nevyřešen.

Dravec 3.1

Jak je u moderních bojových strojů obvyklé, Raptory během své služby procházejí celou řadou úprav. V březnu 2012 se nástupu do služby dočkala poprvé verze označovaná jako 3.1. Získala nový radar, který je schopen pořizovat v podstatě černobílé "fotografie" zemského povrchu (radar se syntetickou aperturou). A také možnost nosit až osm 113 kilogramových (tj. 250 librových) bomb s GPS naváděním, které může navést na čtyři různé cíle. Jde o munici SDB (Small Diameter Bombs, tedy bomby s malým průměrem).

Nejsou to rozhodně unikátní vlastnosti. Některé starší stroje (F-15E) už dnes v podstatě zvládnou totéž. F-22 je pouze postupně dohání. U americké armády, a nejen u ní, ovšem tento postup není neobvyklý. Stroje k jednotkám putují ve chvíli, kdy dosáhnou minimálních požadavků na bojovou připravenost. Nicméně do vrcholné formy se dostávají jenom pomalu a až v průběhu dlouhého dalšího vývoje. To má mimochodem pro letectvo tu výhodu, že se celkové náklady na vývoj nového stroje rozloží na delší dobu a cena uváděná při prvním objednání strojů není tak vysoká.

Další kolo vylepšování Raptorů, tedy příprava verze 3.2, bude dokonce rozděleno do tří balíčků. První část začne v roce 2014, druhá v roce 2017 a u třetí části dokonce ještě ani není určen začátek. Klíčovou součástí aktualizace bude zavedení nových raketových střel AIM-9X Sidewinder a AIM-120D do jejich výzbroje. Tedy raket, se kterými to jiné, starší stroje amerického letectva už umí.

  • Nejčtenější

KVÍZ generála Pattona. Vypořádejte se s ocelovou lavinou

v diskusi je 7 příspěvků

28. dubna 2024

Jak jste dobří v tancích, poznáte je nejen na plese, ale i v následujícím kvízu. Kvíz je zaměřen na...

Čekání na české lidové auto nemělo konce. Před 100 lety jezdili jen boháči

v diskusi je 24 příspěvků

28. dubna 2024

Před 100 lety Čechoslováci marně čekali na tuzemské lidové auto. Drtivá většina obyvatel si totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 21 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Necháte se nachytat na triky internetových podvodníků?

v diskusi je 18 příspěvků

29. dubna 2024

Typickou obětí internetového podvodu už nejsou jen senioři. Kyberzločinci se zaměřili i na mladší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Švýcarská železniční chlouba se nemá zač stydět, i když nakonec zčervenala

v diskusi nejsou příspěvky

2. května 2024

Na světě najdeme mezi železničními lokomotivami řadu velkých legend, jednou z nich je i švýcarská...

Devět praktických triků pro užívání Windows. Usnadněte si práci s textem

v diskusi je 8 příspěvků

1. května 2024

Ať už připravujete itinerář dovolené, dokument pro šéfa či esej do školy, jistě toužíte potom, aby...

Na Ukrajině zuří válka dronů. Co jsou sebevražedné drony a vyčkávací munice?

v diskusi je 9 příspěvků

30. dubna 2024

Sebevražedné drony a vyčkávací munice zažily obrovský rozvoj, protože se dají vyrobit za pár...

Nečekaně nízká poptávka po brýlích Apple snižuje dodávky až o polovinu

v diskusi je 21 příspěvků

29. dubna 2024  17:30

V době uvedení na trh byly brýle Apple Vision Pro nedostatkovým produktem. Nyní, několik měsíců po...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...