NATO se s kyberútokem poprvé setkalo již během kosovské krize v roce 1999, kdy se jeho počítače a webové stránky staly cílem srbských hackerů. Od té doby se Aliance začala touto novou bezpečnostní hrozbou intenzivně zabývat.
Alianční centrum kyberobrany v Tallinnu vzniklo na popud Estonska, které se v roce 2007 stalo terčem zatím nejrozsáhlejšího kybernetického útoku. Na provozu centra spolupracuje desítka zemí. "Podílíme se na školení, výzkumu, cvičeních a konzultacích," říká v rozhovoru pro natoaktual.cz velitel Ilmar Tamm. Pro bezpečnost v elektronickém světě centrum stanovilo obecné "desatero pravidel", které řada zemí přijala jako právní manuál.
Na jakých konkrétních projektech centrum pracuje v současné době?
V současnosti mimo jiné připravujeme technické cvičení zaměřené na kyberobranu, které má proběhnout v březnu. Dále tvoříme seznam různých termínů a definic užívaných pro pojmenování jevů v kyberprostoru, abychom pro NATO vytvořili jednotný seznam pojmů v této oblasti. Zároveň plánujeme pravidelnou Mezinárodní konferenci o kyberkonfliktu (CyCon 2012), která se uskuteční v červnu.
Celý rozhovor s velitelem kybercentra NATO Ilmarem Tammem na natoaktual.cz |
Zmínil jste, že momentálně pracujete na hledání právních definic v kyberprostoru. Proč je to tak důležité?
Právní definice jsou spolu s posuzováním závažnosti kyberincidentů nezbytné k určení toho, co vlastně tvoří "kyberútok". Stejně tak je nezbytné nalézt cestu, jak přisuzovat konkrétní útoky jejich pachatelům. Abychom na tomto poli uspěli, je potřeba intenzivní mezinárodní spolupráce a harmonizace norem a pravidel, které následně poslouží pro posílení bezpečnosti při užívání e-služeb. Tím dojde k posílení celkové důvěry v moderní životní styl i informační společnost.
Co by bylo úkolem centra v případě masivního kyberútoku proti jednomu z členských států NATO nebo proti aliančním strukturám?
Centrum není operační jednotkou, a neodpovídá tak za vyslání týmu rychlé reakce. V případě masivního kyberútoku by tudíž prvotní reakce a obrana ležela na schopnostech každého členského státu. Ty by mohly být a byly by podpořeny dalšími členy na základě rozsahu případné krize. Role centra by tak měla být vnímána jako každodenní práce v oblasti prevence. Centrum tak činí prostřednictvím výcvikových kurzů pro experty, poradenství v politice a strategii, v provádění a podpoře cvičení a v provádění následných analýz.
Mnoho expertů se shoduje, že v kyberprostoru platí klasické pravidlo - nejlepší obranou je útok. Jaká je pozice Centra na otázku proaktivního, respektive ofenzivního přístupu v kyberbezpečnosti?
Tato otázka je příliš zjednodušená, neboť proaktivní potírání kyberhrozeb by mělo být považováno za preventivní opatření, jakým je sdílení informací o kyberincidentech, instalace varovných senzorů nebo uzavírání dohod mezi státy. Klasické rozdělení na ofenzivní a defenzivní prostředky v potírání kyberhrozeb musí proto být vnímáno z pohledu konkrétní situace a provedených akcí.
Deset pravidel NATO pro kyberbezpečnost:
|