Záznamy podle agentury Bloomberg potvrzují předběžnou oficiální vyšetřovací verzi, že piloti nedokázali správně reagovat, aby odvrátili hrozící katastrofu. Kniha Jeana-Pierra Otelliho ukazuje, že letadlo v době nehody řídil dvaatřicetiletý pilot, který byl nejméně zkušený z celé posádky. Když mu kapitán letu předával řízení, aby si krátce odpočinul, ptal se ho, zda má plnou pilotní licenci.
Havárie airbusu Air FranceLetoun se zřítil v roce 2009 a při nehodě zahynulo všech 228 lidí na palubě. Některé trosky stroje a těla části obětí byly vyzvednuty až letos na jaře z Atlantského oceánu z hloubky 3 900 metrů. Podle předběžných závěrů vyšetřování piloti nesprávně reagovali na dva hlavní momenty posledních minut letu: na zamrznutí rychloměrů, na které nebyli cvičeni, a na opakované varování před pádem stroje. Úplná zpráva bude vydána v červnu 2012. |
V posledních okamžicích před havárií byla podle zveřejněných záznamů situace v kokpitu zmatená. Mezi dvěma piloty nebyla dostatečná koordinace a oni sami si nebyli jisti, kdo z nich právě letoun řídí. Kapitán se na poslední chvíli do pilotní kabiny vrátil, ale už se nestihl dostat k řízení.
Kniha odkrývá i žerty před neštěstím
Kniha ale ukazuje také odlehčenější momenty z rozhovorů v kabině. V jednom okamžiku přišla do kokpitu letuška a žádala kapitána, aby snížil teplotu v zavazadlovém prostoru, protože se bála, aby se nezkazilo maso, jež si vezla z Brazílie. Piloti s ní žertovali, že jí naúčtují vyšší spotřebu paliva.
V jiné chvíli zase kapitán s mladším z pilotů poslouchali hudbu a pilot parafrázoval jeden z veršů písně slovy "všechno, co potřebujeme, je whisky".
Úřad pro vyšetřování nehody už dříve zveřejnil část přepisů palubních rozhovorů, které přispěly k odhalení příčiny havárie. Knižní vydání plného znění rozhovorů ale odsoudil. "Osobní rozhovory mezi členy posádky nemají žádný vztah k události, což ukazuje na nedostatek respektu vůči zesnulým členům posádky," uvedl úřad.