"Vyvlastnili jsme pozemek, ale jeden ze spolumajitelů se odvolal, takže vyvlastnění stále nenabylo právní moci," uvedla vedoucí úseku výstavby královéhradeckého Ředitelství silnic a dálnic Hana Jarolímová.
Hradubická silniceSilnice I/37 mezi Hradcem Králové a Pardubicemi přijde na více než dvě miliardy korun. V polovině července se rozrostla o další dva kilometry, tento týden přibyl úsek mezi Stéblovou a Opatovicemi. V listopadu má být zprovozněn další úsek mezi Stéblovou a Ohrazenicemi a úsek mezi Opatovicemi a Pardubicemi má být hotový do poloviny příštího roku. Dokončená by měla být na podzim příštího roku. I když nejde o dálnici, budou na ní moci jet řidiči rychlostí 110 kilometrů v hodině. |
Takový "šprajc" ovšem mívá na stavby silnic fatální dopad. Následné soudní tahanice se vlečou roky a stavba stojí. Silničáři to před časem poznali jen o pár kilometrů dál, v Opatovicích nad Labem.
Tam bývalý starosta bránil stavbě tím, že v roce 2004 zakoupil pozemek ve velikosti většího obývacího pokoje. Teprve vloni v září Vrchní soud definitivně přiklepl pozemek Ředitelství silnic a dálnic. Silničáři však doufají, že takové průtahy je v tomto případě nečekají.
"Protože majitel pozemků nechce bránit stavbě, ale požaduje pouze větší výkupní cenu, očekáváme, že po tomto odvolání celý spor skončí a že se situace s panem Tikalem nebude opakovat," řekla Jarolímová.
Krajský úřad vyčkává
Výsledek proto s napětím očekává také krajský úřad, který bez vyjasněných vlastnických práv nemůže vydat stavební povolení na zmiňovaný úsek. "Jsme až na konci celého procesu, takže do sporu o pozemek nijak nezasahujeme. Jen čekáme, až nám Ředitelství doloží, že už je majitelem pozemku," řekl Bohumil Salaba z dopravního odboru Pardubického kraje.
I on ale připouští, že pokud se spor o pozemek dostane před soud, může trvat roky, než bude stavba pokračovat. V takovém případě by od příštího podzimu sice řidiči uháněli mezi krajskými městy po luxusní čtyřproudovce stodesítkou, ale pokaždé by museli u Březhradu přibrzdit, seřadit se do jednoho pruhu, ujet poloviční rychlostí pár set metrů a pak se zase rozjet.
Každý řidič, který něco podobného absolvoval kdekoliv na dálnici, ví, jaké je to zdržení a jak u něj řidičům často tečou nervy. V případě, že se majitel neobrátí na soud, připouští Jarolímová zpoždění pouze několik měsíců. "Pak by platily slíbené termíny," dodala.