Simona Stupenová po zkoušce zjistila, že otázky z jejího testu se zcela lišily oproti těm, které dostali její spolužáci. Podle maturantky zcela bezdůvodně.
"Státní maturity jsou přece tvořeny na principu objektivního porovnání. Proto nechápu, proč mám mít jiné zadání. Přijde mi to diskriminační a celá státní maturita pak postrádá smysl," míní Simona.
Jak se liší testy pro handicapované studenty? |
O testech se Simona po zkouškách bavila se spolužáky. "Později jsem se dozvěděla, že stejné zadání měla i jedna moje kamarádka, která má taky zrakové znevýhodnění," dodává studentka.
Otázky byly podle ní tematicky stejné. "Státní maturita má být pro všechny stejná. Jak mě pak mohou hodnotit stejně? Co kdybych u testu, který psali spolužáci, dopadla lépe?"
Studentce jde hlavně o princip, druhý den proto kontaktovala Cermat. Rozdílnost testů nikdo nedokázal uspokojivě vysvětlit. "Prý nastává riziko prozrazení testů mezi žáky, ale zajímalo by mě jak, když každý takto znevýhodněný píše didaktický test ve třídě sám a začíná ve stejný čas jako ostatní," upozornila studentka.
Redakce iDNES.cz požádala o vysvětlení ministerstvo školství, to ale odkázalo na Cermat.
"Testy jsou dělány tak, aby se nedaly opsat a aby si to studenti mezi sebou nemohli říci," zdůvodnil mluvčí Cermatu Petr Habáň s tím, že u postižených či znevýhodněných studentů trvají déle.
Ujistil, že typy úloh jsou stejné. "Smyslem a hlavním cílem společné části maturitní zkoušky je umožnit těmto žákům, aby se minimalizoval vliv jejich handicapu na výsledky zkoušky a zároveň se v nejvyšší možné míře zachovala objektivita a srovnatelnost výsledků zkoušky s výsledky nepostižených žáků," dodal.
Nikoho nediskriminujeme, tvrdí Cermat
Diskriminaci znevýhodněných žáků Habáň vyloučil. Testy podle něj musí být uzpůsobeny. "Jednou takovou podmínkou je navýšení časového limitu na vypracování testů pro handicapované žáky až o sto procent původního času. Proto nemůžeme udržet stejné zkušební schéma," míní Habáň.
Testy se podle něj nijak neliší v obtížnosti a jsou srovnatelné. "Zvláštní schéma pro handicapované žáky dostojí požadavku utajení testů až do zahájení testování a zároveň zachová rozumnou dávku pracovní zátěže. Jednotlivé testové sady jsou navzájem srovnatelné a jsou vytvářeny podle stejných specifikací jako sady pro nepostižené žáky," uzavřel Habáň.