Viděl jste doporučení firmy CSG, která se ucházela o spolupráci s ČSSD, co máte udělat, abyste měli lepší image u voličů?
Tuším, že napsali nějakou analýzu, já jsem je odkázal na našeho volebního manažera, aby se s nimi sešel a aby mě informoval o výsledcích jednání.
ČSSD kampaň udělá samaSociální demokracie se rozhodla, že nepřijme nabídku na spolupráci ve volební kampani, s níž přišla společnost CSG. V pátek to oznámil volební manažer Jan Hamáček. "Z vlastní iniciativy připravili prezentaci k volební kampani, kterou ve čtvrtek v Lidovém domě představili zástupcům volebního štábu. S firmou CSG spolupracovat nebudeme, budeme se spoléhat na vlastní členy a sympatizanty," řekl Hamáček. |
Pokud k tomuto názoru dospěli, tak to není nic nového ani převratného. To už nějakou dobu tušíme.
Máte se prý také distancovat od všeho "normalizačního". I od spolupráce s lidmi typu zpěváka Michala Davida.
Pokud jde o veškeré prvky minulých kampaní, všechny procházejí kritickou analýzou a určitě budeme přemýšlet, jak naši volební kampaň změnit. Včetně účasti placených hvězd z oblasti populární hudby. Myslím, že jejich přínos byl v minulém období poněkud přeceňován. Určitě mohou vytvářet atmosféru na našich mítincích a setkáních, ale myslím, že vliv na reálné volební výsledky sociální demokracie to nemá.
Michal David, génius Paroubek a uštknutá ČSSDNázor Michala Musila |
O tom teď vedeme debatu v rámci příprav na komunální volby a jednou z variant je i určitá úprava loga, ale o tom musí rozhodnout orgány sociální demokracie. Já bych to vůbec nevylučoval. Nebude to nic dramatického, ale určitou estetickou úpravu jako strana bychom si zasloužili.
Kdo sleduje mediální výstupy politiků ČSSD, tak to momentálně vypadá, že se vevnitř strany dost hádáte - třeba o Davida Ratha jako stínového ministra zdravotnictví, proti kterému vystoupil například místopředseda Milan Urban.
Problém je, že u některých lidí osobní animozity převyšují priority, které máme jako strana. A já nedělám nic jiného, než že vyzývám kolegy, aby se přes ty osobní animozity hodně rychle přenesli a soustředili se na to, co je hlavní. A v tuto chvíli je hlavní opoziční politika sociální demokracie. Představil jsem stínovou vládu, teď jde o to, aby byla aktivní. Osobní spory musí zůstat stranou. A pánové si musí rozmyslet, čemu se chtějí věnovat - jestli osobním sporům nebo práci ve prospěch ČSSD.
Jedno z doporučení zní, že máte "upozadit" lidi spojené se silovou politikou předchozího vedení. Pod tím si asi lidé představí některé lidi úzce spojené s bývalým předsedou Paroubkem, třeba právě hejtmana Ratha.
Neviděl bych to tak jednoduše. Sociální demokracie bude úspěšná pouze tehdy, pokud dokáže oslovit jak radikálně levicově orientované voliče, tak i umírněné voliče v levém středu. Není možné se rozhodnout pouze pro jednu z těchto skupin, protože pak to vede k volebnímu výsledku, který se pak může pohybovat kolem dvaceti procent. Jsme v opozici a máme šanci sbírat protestní hlasy proti vládě a já si myslím, že jich bude hodně. Nemůžeme ale zůstat v určité izolaci, jak se nám to stalo před volbami do Poslanecké sněmovny. Bráním se zjednodušením, že bychom měli být hodná, přátelská, vstřícná opozice. Takovou opozici lidé nechtějí a nepotřebují.
To by vám asi ani lidé nevěřili, kdybyste se ze dne na den chtěli stát umírně, tak trochu spíše středovou stranou.
Myslím, že by to ani nebylo vhodné. Nám se ale na druhou stranu stalo, že jsme voliče na levém středu začali odpuzovat, což vedlo k volebnímu výsledku, jakého jsme dosáhli. Naše prokletí, ale zároveň i šance je v tom, že musíme oslovit obě pro nás podstatné skupiny voličů. Když jsme to v minulosti dokázali, měli jsme volební výsledek kolem třiceti procent nebo ještě výše. A to je cíl, který máme. Nemyslím si, že to zvládneme během několika týdnů, je to práce možná na dva roky, ale ČSSD se bude muset hodně změnit. A jestliže jsou tu nějaká doporučení zvenčí, má to pro nás stejnou váhu, jako naše debata s našimi členy a s voliči.