Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Zřícení L-39: Jdeme ven! zavelel kapitán a raketové motory odpálily sedačky

  5:55
MF DNES sestavila pravděpodobný scénář pondělní havárie letounu L–39 Albatros. Piloti měli na rozhodnutí pouhé vteřiny. Přesto zvládli katapultáž nejlépe jak mohli a nehodu přežili.
Ilustrační foto: jak vypadá katapultáž pilota z letadla (více ilustračních záběrů ve fotogalerii)

Ilustrační foto: jak vypadá katapultáž pilota z letadla (více ilustračních záběrů ve fotogalerii) | foto: Archiv Aera Vodochody

Dva oranžové padáky pilotů proudového letounu L–39 Albatros, který se v pondělí zřítil u Borohrádku na Pardubicku, napověděly svědkům nehody, že letci nehodu přežili.

Co však šťastnému konci nehody předcházelo? MF DNES se s pomocí expertů podařilo složit pravděpodobný scénář toho, co se ve vzduchu několik minut před pádem letounu odehrávalo.

Na rozhodnutí zbývají vteřiny

Cvičný let zkušeného instruktora a začínajícího pilota probíhal podle plánu až do chvíle, kdy se pilotům rozsvítila na přístrojové desce červená signalizace vysoké teploty motoru. "Zelená vypovídá, že je vše v pořádku, oranžová je výstrahou a červená už problém," vysvětluje jeden z nejzkušenějších armádních pilotů.

Vteřiny před nehodou

Senzory na palubní desce letounu L-39 Albatros signalizují přehřátí a poté i požár motoru.

Kapitán letounu si v zatáčce ověřuje, zda jde z motoru dým.

Zároveň informuje mateřskou základnu o problému a vyhodnocuje, zda k ní stačí doletět.

Šířící se požár zužuje výběr na jediné řešení – opustit stroj.

Pilot nasměruje Albatros na neobydlené místo a velí: Jdeme ven!

Selhat však mohou i čidla signalizující požár. Pilot se proto i v tomto případě pro jistotu v mírné zatáčce přesvědčil, že se za letounem táhnou stopy dýmu. "Začínající požár v motoru vedl navíc k poklesu jeho výkonu, a to už musel kapitán stroje rychle a ve velkém stresu zvažovat, jestli doletí na letiště, jakou má výšku, kolik času mu zbývá do bezpečného opuštění letounu a zejména vyhledat neobydlený prostor, pokud se budou muset oba piloti katapultovat," vysvětluje jiný letecký instruktor. Na tohle vše je podle něj čas nanejvýše deset či patnáct sekund.

Ke stresu kapitána přispěl i fakt, že zodpovídal za život žáka, jenž seděl před ním. Experti připomínají, že pokud se navíc do kabiny dostal kouř, nebylo možné s opuštěním letounu dál otálet. "Vše zatím nasvědčuje tomu, že se katapultovali v nejvyšší čas a udělali to velmi profesionálně až po vyrovnání stroje, aby se – když ho opustí – nevychýlil z dráhy.

Těsně před katapultováním dal ještě kapitán svému žákovi poslední pokyny, aby zapřel hlavu dozadu na záhlavník sedačky, srovnal trup a dal ruce k tělu. "Jdeme ven," vyštěkl instruktor a pak už šlo vše ráz na ráz. V tisícině sekundy se odpálil překryt kabiny pilotů, zažehly se raketové motory instruktora a s malým zpožděním i jeho žáka. Tah motorů je přitom kvůli nebezpečí srážky nasměrován tak, aby šel každý na jinou stranu. Vystřelovací sedačka, která v pondělí zachránila život oběma pilotům, patří k nejspolehlivějším. Od pilotů se oddělily přesně ve chvíli, kdy se jim naplnily záchranné padáky vzduchem.

Přetížení při katapultování, kdy sedačku s pilotem vymrští z kabiny stroje raketové motory, je tak obrovské, že i po něm musí piloti na důkladnou zdravotní prohlídku. "Náraz na organismus je při zrychlení natolik velký, že může pilotovi poškodit páteř. Osmdesátikilový chlap váží v tu chvíli přes jeden a půl tuny," vysvětluje odborník, který se podílí na vyšetřování nehody, a nepřeje si proto zveřejnit jméno.

Požár kvůli technické závadě?

Pilot a letecký expert Richard Santus soudí, že za požár může technická závada. "Ta ale není u stroje L-39 běžná," řekl agentuře ČTK. Mohlo jít o únik paliva do motoru, anebo nasátí ptáka, který zahořel v kompresoru. Žádnou z těchto věcí nemohli piloti ovlivnit.

Šéf firmy Dozon Jiří Tomeš, která zastupuje ukrajinského výrobce motorů letounů L-39, je přesvědčen o tom, že za nehodu mohou pokoutní nákupy opotřebovaných náhradních dílů a nekvalifikovaný servis Leteckých opraven Malešice. Jan Pejšek z ministerstva obrany, které je zřizovatelem opraven, kategoricky protestuje: "Ta firma má potřebné mezinárodní certifikáty a součástky nakupuje jen u původních výrobců."

Autor:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Mexičtí narkos už nepašují peníze, platí si šmouly. Je to legální a bez rizika

5. května 2024

Premium Vsaďte se, že nevíte, jak mexičtí narkos pašují peníze z Ameriky. Jistě, viděli jste v seriálech na...

Nová vlna podvodů. Vyluxovaným účtem to nekončí, přeprodávají se osobní data

5. května 2024

Premium Kyberzločinu dlouhodobě přibývá, v Česku se s končící lhůtou pro daňová přiznání podvodníci...

Životní prostředí v Československu patřilo k nejhorším na světě, líčí vědec

5. května 2024

Premium V roce 1989 se stal vůbec prvním ministrem životního prostředí. Profesor Bedřich Moldan patří mezi...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  21:52

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....