Supervizorská společnost Grid, která kontrolovala stavbu tunelu Blanka, ve zprávě pro magistrát uvedla, že na stavbě chybí desítky technických kontrolorů. Zatímco na Blanku mělo dohlížet 50 až 60 lidí, stavbu kontrolovalo jen 14 pracovníků. Správce stavby Inženýring dopravních staveb i šéf městského investora Jiří Toman však kritiku ostře odmítli. (čtěte také předchozí článek o nedostatku kontrolorů)
KONTROLY BLANKYStavbu kontroluje Inženýring dopravních staveb (42 lidí, v případě potřeby je počet kontrolorů na stavbě operativně posilován), Zdroj: Magistrát HMP |
Jenže nyní o spolupráci stojí. "Spolupráci ani smlouvu jsme s Grid neukončili. Magistrát má zájem se supervizorem nadále spolupracovat, firma dostala veškeré podklady ke své práci, nyní je to na nich," rozmyslel si tvrdý verdikt po dvou týdnech Toman.
A to i přes to, že podle magistrátu je zpráva plná chyb a se závěry Praha nesouhlasí. "Neztotožnili jsme se s osmi z desíti závěrů, dva z nich jsme napravili," dodal Toman.
Podle magistrátu byla zpráva především tendenční a společnost Grid si jejím prostřednictvím vyrovnávala účty s jinou soukromou firmou.
"Jedna firma si na úkor druhé touto formou řešila spory u úplně jiného zadavatele. Mělo jít o nějaké obchodněprávní či trestněprávní vztahy a o ukradené rezervy. Proto byla zpráva tendenční," uvedl zdroj z magistrátu.
Toto ale zase odmítá Grid. "Naše společnost si prostřednictvím svých zakázek nikdy nevyřizovala ani nevyřizuje žádné spory. Zachováváme pokud možno obchodní etiku a preferujeme slušné jednání," míní ředitel firmy Zdeněk Štefka.
Zpráva byla podle něj bez chyb, jen se zveřejnila pozdě. "Tuto zprávu jsme vydali před několika měsíci a město na ni reagovalo. Půl roku poté se to dostalo do médií, nyní je však se zpožděním vše v pořádku," dodal Štefka.
Město ale pochybení týkající se počtu kontrolorů nadále odmítá. "Jsou to nepravdivá tvrzení, investor ani zadavatel se neztotožňují se závěry medializované zprávy. Stavba je prováděna v naprostém souladu s platnými předpisy a zcela bezpečně. Výstavbu tunelů Blanka průběžně dozoruje 112 pracovníků," informoval mluvčí magistrátu Jiří Wolf.
Stavba je podle něj zneužívaná k předvolebnímu politickému boji. "Je to absolutizace výsledků jedné kontroly ze stovek, které naprosto standardně na každé velké stavbě probíhají," uzavřel Wolf.
ČÁST BLANKY NEMÁ STAVEBNÍ POVOLENÍPodle Nejvyššího správního soudu chybí části stavby tunelu Blanka stavební povolení. Verdikt se týká úseku ze Špejcharu do pražských Holešoviček (Pelc-Tyrolka). Město nyní musí provést nové stavební řízení a znovu přizvat všechny účastníky včetně občanského sdružení Za naši budoucnost, které proti stavbě dlouhodobě protestuje. Tomu vadí, že úřady nezanalyzovaly vliv stavby na životní prostředí a na zdraví obyvatel v Holešovičkách. Tím se může stavba tunelu výrazně zkomplikovat a protáhnout. Zatím však není jasné, jak dlouho bude vydání nového povolení trvat. ČTK |