"Premiér slíbil, že se pokusí přesvědčit Sněmovnu, aby zrušila sporný paragraf o zdanění benefitů na jednání poslanců, nejpozději ale 3. března. Když to Sněmovna neprohlasuje, stávka by byla ve čtvrtek ráno," sdělil iDNES.cz místopředseda železničních odborů Petr Bazger.
Doba případné čtvrteční stávky by se nezměnila, doprava by se zastavila ve 4:00 a rozjela opět v 9:00. Stejný by byl i průběh stávky, nejela by většina vlaků i městská hromadná doprava. Obce by si k zajištění dopravy musely objednat soukromníky.
Vláda v minulých dnech projevila vstřícnost k požadavkům odborů na změny v zákoně o DPH. "Nemáme zájem, aby v této době probíhaly stávky," uvedl ministr financí Eduard Janota.
Kabinet Jana Fischera zároveň požádal parlament o vyhlášení stavu legislativní nouze a místopředsedkyně sněmovny Miroslava Němcová dnes odpoledne sdělila, že poslanci projednají benefity ve zvláštním režimu na úterní schůzi. Legislativní nouze výrazně zkrátí projednávání zákona. Výsledek hlasování se ale nedá předvídat. ODS dnes večer oznámila, že změny zákona nepodpoří. (více o hádkách politiků čtěte zde)
"ODS není ochotna za těchto okolností pod hrozbou stávky podpořit požadovanou změnu zákona o DPH. Nemůžeme připustit tuto formu nátlaku a politického vydírání," oznámila strana v tiskovém prohlášení.
Podle odborového předáka Jaromíra Duška odbory v hladké schválení zákona příliš nevěří. V případě, že poslanci návrh nepřijmou, hrozí podle Duška i daleko radikálnější protest.
ODS: Nestávkujte v době krize!
"Nemyslíme, že toto je důvod k vyhlášení stavu legislativní nouze. Za důvod považujeme třeba povodně," řekl dnes poslanec ODS Petr Tluchoř novinářům. Odsoudil také samotnou stávku: "V době ekonomické krize jde takovýto nástroj proti státu a zdravému rozumu."
Občanští demokraté tvrdí, že jsou ochotní o změnách jednat, způsob, kterým jednají odbory, jim ale přijde jako vydírání. TOP 09 ale oznámila, že bude hlasovat proti úpravám benefitů. Daň z přidané hodnoty musejí firmy od ledna odvádět nikoli ze zvýhodněné ceny, ale z nedotované, tržní ceny.
Například u ročních režijních jízdenek na dráze zaměstnavatel neodvádí daň ze zvýhodněné ceny 250 korun, které za kartu platí zaměstnanec, ale z ceny, kterou roční jízdenka stojí na trhu, to znamená asi 22 tisíc korun. Právě proto dráhy letos zatím otálely s poskytováním těchto výhod.