Pražské MHD chybějí peníze a zřejmě bude muset omezit tramvaje, autobusy i metro. Ropid vymýšlí, kde přesně se bude za pár týdnů škrtat. Jedním z návrhů je i zrušení posledních nočních spojů metra. Podzemní dráha by končila provoz krátce po půlnoci, teď jezdí o půl hodiny déle.
Přestože organizátor dopravy ještě změny nepředložil ani městu, ani Dopravnímu podniku, dílčí informace o možných škrtech vyvolaly silné negativní reakce na odborně zaměřených internetových fórech nebo na Facebooku, kde proti omezení nočního metra protestuje 25 tisíc lidí.
Hýčkané metrolinkyZnalci a příznivci MHD na internetu často upozorňují, že bezbolestných úspor by se dosáhlo třeba opuštěním konceptu "metrolinek", tedy tramvajových linek spojujících opačné konce města a jezdících ve velmi krátkém intervalu. Třeba linka 22 v koncových úsecích do Hostivaře a na Bílou horu nejezdí příliš plná. Ropid coby velký propagátor metrolinek ale něco takového odmítá. "Díky krátkému intervalu vzrostl počet cestujících na lince 22 o sto procent. Podle našich studií je to jedna z nejvytíženějších linek, která má rovnoměrnou obsazenost a nahrazuje i zrušenou linku 23. Naopak uvažujeme o zrušení některých autobusových spojů, dopravní kapacita mezi Hostivaří a Strašnicemi musí být dodržena. Nelze zrušit vše," brání metrolinky mluvčí Ropidu. |
A nyní se přidali i politici - lidovci a zelení. "Rušení vysoce využívaných nočních spojů či prodlužování intervalů metra nebo tramvají je pro zelené nepřijatelné. Odmítáme argumenty, že omezení MHD je nutné z důvodu úspor. Město musí šetřit na správném místě," uvádí Strana zelených v tiskové zprávě.
"Praha jednoznačně upřednostňuje rozšiřování silniční sítě a zanedbává rozvoj veřejné dopravy, což také bylo jedním z hlavních důvodů, proč zelení nepodpořili rozpočet města pro rok 2010," míní členka dopravního výboru pražského zastupitelstva za SZ Petra Kolínská.
Zelení zastupitelé proto chtějí předložit na kontrolním výboru zastupitelstva zpracování auditu efektivity hospodaření Dopravního podniku a hospodárnosti při výstavbě tunelu Blanka.
Metro až do rána?
Protestuje i pražská KDU-ČSL "Žádáme tímto vedení Prahy, aby od tohoto kroku upustilo. Naopak budeme prosazovat prodloužení doby provozu metra do druhé hodiny ranní, byť za cenu prodloužení intervalů," uvádí v tiskové zprávě.
Návrh považují za "nesociální" vůči Pražanům, kteří se nedostanou z práce domů a budou muset utrácet za taxi. Dopravní podnik podle nich může šetřit jinde. "Vrhá peníze do reklamy v době, kdy na poli MHD nemá žádnou konkurenci," uvedl místopředseda pražských lidovců Jan Wolf.
Ropid namítá, že metro déle než v současnosti jezdit nemůže. "Jsme rádi, že se politici angažují do dopravy, ale nerozumí tomu. Technicky je nemožné, aby jezdilo metro do dvou hodin ráno, nestihla by se pravidelná noční údržba tratě," uvedl mluvčí Ropidu Filip Drápal.
Zároveň se snaží mírnit obavy z chystaných změn. "Pokud bude metro zkráceno, bude to maximálně deset minut od začátku i konce provozu, tedy bude se to týkat jednoho, maximálně dvou posledních spojů. Lidé se z centra dostanou i o půlnoci," ujišťuje Drápal.
Podle něj má metropole jedno z nejlepších nočních spojení v České republice, vyjádření lidovců tak považuje za vtipné.
Změnu odmítají i lidé na Facebooku
Nesměje se ale 25 tisíc lidí, kteří se už na sociální síti Facebook připojili ke skupině "Jsme PROTI zrušení půlnočního metra!". Kritizují pražský magistrát za to, že upřednostňuje individuální dopravu a úspornými škrty jde proti ochraně životního prostředí ve městě.
"Pokud se potvrdí, že je rozhodnutí o škrtech ve veřejné dopravě pravdivé, jsme připraveni bojovat všemi legálními prostředky občanské společnosti," uvedla zakladatelka skupiny Tereza Vandrovcová, která je také členkou Strany zelených.
Úspory v DPPodle prozatímních plánů by měl Ropid omezit městskou hromadnou dopravu o pět procent. "Dopravní podnik by tím měl ušetřit 300 milionů korun. Částka ale nemusí být konečná. Momentálně záleží na Ropidu a také na tom, jaké konečné změny projdou Radou města," informoval mluvčí Dopravního podniku Ondřej Pečený. |
Magistrát: Klid, nic se nechystá
Magistrát se zatím k problému nevyjádřil, paniku Pražanů z rušení linek považuje za zbytečnou.
"O něčem takovém se na magistrátu nejednalo. Z hlediska města i Dopravního podniku to není aktuální, takže Pražané se mohou uklidnit. Za magistrát i primátora mohu říct, že v současné době se nic takového nechystá," tvrdí mluvčí magistrátu Jiří Wolf.
Návrh Ropidu na zkrácení nebo zrušení některých linek pražské MHD by měl být hotový tento týden. Poté jej firma předloží Dopravnímu podniku a Radě města.
"Nevíme, v jaké formě bude schválený, ale změny v dopravě by měly být známy už na konci ledna," uzavřel Drápal s tím, že Pražané je pocítí od 7. března, na některých spojích už od začátku února.