Praha dosud dala celkem na Opencard 888 milionů korun. Ta však zdaleka nefunguje tak, jak by podle záměru města měla.
Reklama, kterou zadal Dopravní podnik, byla podle auditorů jen jednou z položek, za kterou se v rámci projektu zbytečně utrácelo. Za reklamní spoty a tištěné inzeráty utratil přepravce bez efektu více než sedm milionů korun.
Audit OpencardSmlouva s firmou Haguess byla nevýhodná |
Za první sérii reklamních klipů zaplatil městský přepravce tři a půl milionu korun. Šlo o sedm spotů, které pro Dopravní podnik dělala společnost Ju-Turn. Ta je napojena na podnikatele Michala Voráčka, který například pro město vydává Listy hlavního města.
"Auditor zhlédl tyto spoty a jeho závěr je takový, že ani jeden z nich nemá s tématem Opencard nic společného," píší auditoři.
Spoty nebyly pro Opencard
Jednalo se totiž o spoty, ve kterých Dopravní podnik "vychovával" cestující. Například je v nich nabádal, že mají pustit starší lidi sednout nebo se za jízdy držet.
Peníze na reklamu(podle auditorů) Oprávněné výdaje Problematické výdaje Zbytečné výdaje |
Další série problematických spotů je rovněž vyrobena pro Dopravní podnik společností Ju-Turn. Ta za tři miliony korun vytvořila další čtyři spoty, z nichž podle auditorů pouze dva souvisely s Opencard. Třetí klip byl totiž zaměřen na boj proti vandalismu a čtvrtý na propagaci městské dopravy oproti automobilové.
"Náklady na výrobu a vysílání spotů 3 a 4 neměly být započítány do nákladů na Opencard. Podle našeho odhadu jde o tři miliony korun," došli k závěru auditoři.
Místo 60 stránek jen 35
Jenže kromě problematických televizních klipů Dopravní podnik zaplatil ještě za šedesát stránek inzerce v časopise Městem v pohybu od vydavatelství Grand Princ. V něm má vliv i Michal Voráček. Ten však s médii včetně MF DNES nekomunikuje.
Namísto objednaných 60 stránek přitom podle auditorů vyšlo pouze 35 inzerátů. Podnik tak podle nich zaplatil 639 tisíc za inzerci, která nevyšla.
"S tím musím nesouhlasit, inzeráty vyšly všechny," řekl Dvořák. Vyjádření ředitele Grand Princ se nepodařilo získat. Na otázky do uzávěrky neodpověděl.
Dalších 60 tisíc korun pak Dopravní podnik dal za reklamu v časopise Grand Auto, který vydává také společnost Grand Princ. Podle auditorů však reklama v časopise s Opencard souvisí jen okrajově.
V auditu, který má MF DNES k dispozici, pak ještě auditoři vyčlenili "kolonku" na reklamu, která sice s Opencard souvisela, nicméně byla podle nich neúčinná.
Sem započítávají vytvoření komunikační strategie Opencard a PR komunikaci včetně vytvoření nové pozice tiskového mluvčího karty ve chvíli, kdy Dopravní podnik i magistrát mají své vlastní mluvčí.
To vyšlo podnik na 11,6 milionu korun. Téměř sedm milionů z toho ale tvoří pouze hodinové mzdy pro zaměstnance agentur.
Město bude náklady dopravce na kartu teprve řešit
"V případě nákladů na tvorbu marketingové strategie považujeme tyto náklady za neadekvátní rozsahu a podobě tohoto projektu," tvrdí auditoři. Jak bude město nyní postupovat a jak se postaví k výtkám auditorů, zatím nikdo nechce říci.
"Jak to budeme řešit, zatím není jasné. Teprve dnes odpoledne (v pondělí, pozn. red.) dostanu finální připomínky od Dopravního podniku k auditu," uvedl náměstek primátora Rudolf Blažek, který má Opencard na starosti.
Dopravní podnik se totiž proti výsledku auditu už před časem ohradil. Prý v něm jsou nepřesnosti a jeho reklamní strategie naopak Pražany ke kartě přilákala.