Letošní hadždž byl úspěchem, pochvalovali si podle televizní stanice Al-Džazíra saúdskoarabští činitelé. Ti se nejvíce obávali rozšíření viru H1N1 mezi obrovským množstvím poutníků. Proto zavedli mimořádná opatření, například instalovali speciální termokamery u vstupů na poutní místa, která jsou schopna odhalit zvýšenou teplotu.
Nakonec úřady registrovaly ani ne sto případů onemocnění prasečí chřipkou. Pět lidí na ni zemřelo, všechny oběti ale měly i další zdravotní problémy. Na letošní pouť do Mekky, kterou má aspoň jednou za život vykonat každý Muslim, přitom vyrazilo na 2,3 milionů lidí.
Většina z nich také otestovala nový pětipatrový most v údolí Míná, kde se koná jeden z nejdůležitějších rituálů této pouti - kamenování Satana. To bylo v minulosti jedním z nejnebezpečnějších momentů hadždže. Stovky lidí tu byly ušlapány například v letech 1990, 1994, 2004 či 2006.
Letos dostavěný most má podobným situacím zabránit. Což se, alespoň při premiéře, podle televizní stanice CNN povedlo. "Jediným incidentem, který jsem viděl, bylo, že vrátili nějaké postižené ženy. Báli se, že by mohly být zraněny," popsal muslim ze Spojených států Irtiza Hasan.
Součástí nového projektu je i obměna tří starých pilířů symbolizujících Satana. Nahradil je stejný počet 26 metrů dlouhých zdí, mnozí poutníci se totiž do pilířů v minulosti netrefili a kameny zasáhly věřící na protější straně.
Kamenování Satana je rozvrženo do tří dní. Věřící házejí po sedmi kamenech na tři "pilíře" a volají přitom formuli Allahu akbar - Bůh je veliký. Tři pilíře představují podle Koránu to, jak prorok Ibráhím (pro židy a křesťany Abrahám) třikrát odolal pokušení Satana, aby neposlechl boží příkaz obětovat syna Ismáíla (biblický Izák).
Posledním důležitým momentem hadždže byl návrat z údolí Míná do Mekky, kde měli muslimové ještě jednou navštívit mešitu Al-Masdžíd al-Haram a sedmkrát obejít Kaabu.
Letošní pouť do Mekky poznamenaly nejhorší záplavy v Saúdské Arábii za poslední roky, které zasáhly i nedaleké město Džidda. Zahynulo při nich kolem sta lidí, mezi mrtvými ale podle všeho nejsou žádní poutníci.