Ani po šesti dnech od tragické nehody letu Air France z Rio de Janeira do Paříže, při které zahynulo 228 lidí, neví vyšetřovatelé, co záhadné zmizení stroje na Atlantikem způsobilo.
Tajemství letu AF 447 ale může pomoci rozluštit včerejší nález dvou těl. "I kdyby už nenašli nic jiného, mohou z trosek a především z ostatků lidských těl získat důležité stopy," uvedla pro televizní stanici CNN bývalá inspektorka amerického federálního úřadu pro dopravu Mary Schiavová.
NÁLEZ PO ŠESTI DNECH PÁTRÁNÍAtlantik vydal těla prvních dvou lidí ze ztraceného airbusu |
Podle ní lze na základě stop na těle rozluštit, jestli na palubě došlo k výbuchu. Voda v plicích obětí zase může říct, jak rychle se letadlo dostalo pod hladinu. "Je to studnice informací velmi důležitá pro vyšetřování," dodala Shiavová.
Znalcům ulehčí práci vzorky DNA
Ostatky dvou mužů putují z místa nálezu asi 640 kilometrů severovýchodně od brazilských ostrovů Fernando de Norohna právě na tento ostrov lodí. "Odtud poletí dalších 355 kilometrů do severobrazilského města Recife," řekl mluvčí brazilského letectva Henry Munhoz.
Specialisté okamžitě začnou s identifikací, která prý nebude jednoduchá. Práci by znalcům mělo ulehčit to, že už s předstihem získali od rodinných příslušníků vzorky DNA a detaily o tom, co měli jejich příbuzní na sobě, když odlétali z Rio de Janeira. Výsledky vyšetřování se pak doví jen příbuzní identifikovaných obětí.
Brazilskému letectvu se včera podařilo v moři najít dvě mužská těla a také trosky letadla Air France. Je mezi nimi sedadlo se sériovým číslem z hledaného airbusu, batoh s notebookem a taška s palubním lístkem Air France.
S prvními oficiálními výsledky vyšetřování přišli i francouzští odborníci. Podle nich ohlásilo letadlo během čtyř minut před zřícením 24 chybových hlášek a nefungoval autopilot. Airbus navíc upozornil na vadné rychloměry ve svých strojích a společnost Air France je začala urychleně vyměňovat. - o prvních výsledcích vyšetřování si přečtěte zde
Ve vodách Atlantského oceánu mezitím dnem i nocí pokračuje pátrání po troskách letadla a takzvaných černých skříňkách. Brazilská plavidla hledají v oblasti čtyřikrát větší než Slovensko. Dno je v místě neštěstí asi 3000 metrů hluboko a má charakter členitého podmořského pohoří. Odborníci upozorňují, že okolnosti nehody mohou navždy zůstat záhadou.