Přesnější by však bylo říci, že si let zopakuje pouze jeden z nich, druhý letoun trasu poletí poprvé.
Lhota totiž nemohl tehdejší závod "O pohár belgického krále" absolvovat na stroji Avia BH 1, podařilo se mu to až o rok později s Avií BH 5.
"Dodatečně plníme sen tehdejších konstruktérů, majitelů a dělníků továrny Avia," přiznal před časem jeden z pilotů Milan Mikulecký z Historické letky republiky Československé, která za opravou letounů stojí.
Dolnoplošník BH 5, který má původní motor, naopak poletí podruhé. Při zkouškových letech už nalétal stovky kilometrů, téměř stejný počet kilometrů ho ale čeká nyní. - čtěte Letoun generála Peřiny znovu letěl
. Letoun veterán poletí do Bruselu, iDNES.cz bude u toho |
Autoři projektu už také definitivně určili přesnou trasu letu. Na rozdíl od moderních letadel, která létají takzvanou vzdušnou čarou, budou mít veteráni trasu komplikovanější. Kvůli stáří motoru a jeho případné poruše se musí vyhýbat všem větším městům, lesům a vodním plochám. Tedy místům, kde by pilot nemohl nouzově přistát.
V roce 1923 Lhota také neměl k dispozici žádnou satelitní navigaci, a orientovat se tak musel pouze podle mapy a významných bodů na zemi. - čtěte Jak je těžké řídit osmdesát let staré letadlo
Sobotní let by měl Lhotovu trasu přesně sledovat. "I naše první etapa, jediná, která povede pouze nad Českou republikou, tak bude po cestě kopírovat významné orientační body," řekl Mikulecký.
Pracovně ji nazývá Po hradech a zámcích. Dolnoplošníky totiž poletí nad Karlštejnem, Točníkem, Žebrákem, přes Zbiroh pak zamíří do Tachova, kde je první mezipřistání, aby se mohlo doplnit palivo.
. Tip na výletStart historických letadel proběhne v sobotu 26. července v 9 hodin ráno na letišti Praha-Letňany. Pokud plánujete sobotní výlet po památkách, můžete se na letadla podívat zblízka, pozorovat jejich start i odlet. Jste zváni na letiště Praha-Letňany v 8:50 před hangár letecké školy Letov Air. |
Zastavení bude celkem šest. Třebaže Lhota tehdy cestu uletěl za kratší dobu, než plánují dnešní piloti, právě kvůli starší Avii je cesta rozdělena do více etap. To proto, že si nemůže dovolit tak dlouhé úseky jako její nástupkyně.
Do Bruselu musí letouny na každý pád dorazit nejpozději v úterý 29. července, přesně v den výročí tehdejšího vítězství, které pro československé letectví dodnes představuje velký mezník.
Dojala i prezidenta
Avia BH "jednička" je už skutečně stará dáma. Společnost Avia, vzniklá roku 1919, ji začala konstruovat už o rok později. Její tvůrci a pozdější významní čeští konstruktéři Pavel Beneš a Miroslav Hajn při ní použili na svou dobu velmi odvážné prvky. Navrhli tlustý profil křídla, jeho zavěšení do trupu si navíc nechali patentovat.
Jen co se letoun úspěšně zalétal, byl vystaven v Průmyslovém paláci na Mezinárodní letecké výstavě. Budil velkou pozornost a stal se nejobdivovanějším exponátem. První československý prezident Tomáš G. Masaryk, který nad výstavou převzal záštitu, dokonce pod dojmem z moderního stroje věnoval továrně obnos 100 tisíc korun na další vývoj.
Avia BH 1 zvítězila v roce 1921 při okružní cestě republikou, kde porazila jiné - i silnější - letouny. Později létala na různých propagačních akcích, řídilo ji mnoho významných československých pilotů. Letoun byl poškozen v roce 1922, od té doby se už opravy nedočkal. Na základě jeho úspěchu se ale začaly vyrábět další řady stíhacích letounů, mimo jiné i BH 5.
Současná Avia, která v sobotu zamíří do vzduchu, je její replikou, tedy nově postaveným letounem, který ale věrně respektuje konstrukci svého vzoru. Její majitel a provozovatel Marcel Sezemský stavbou strávil několik let. Při cestě bude také jednomístný stroj pilotovat.
. Technické parametry AVIE BH 1Motor: Walter Mikron |