MHD, metro

MHD, metro

Praha ve sporu o bezplatnou MHD ustupuje tlaku poslanců

  • 322
Náměstkyně pražského primátora Markéta Reedová zůstala se svým návrhem, aby poslanci a senátoři museli za MHD platit, osamocena. Radní ji v pátek pověřili, aby věc se zákonodárci předjednala. Snad se zalekli výroků některých politiků, podle nichž by město mohlo prodělat, pokud jim nedá pokoj.

"Rozhodneme, až přinesu radním další informace, tedy asi za měsíc," řekla Markéta Reedová z SNK ED. Do té doby zákonodárce nikdo kontrolovat nebude.

Přitom ještě před dvěma týdny byli kolegové z rady s Reedovou zajedno a doporučili Dopravnímu podniku, aby poslance bez jízdenky pokutoval. A i vedení DP bylo pro.

Najednou je všechno jinak. Do magistrátního návrhu se obulo hned několik poslanců. "Radní dostali strach, že pokud naštvou poslance a senátory, nepodaří se jim prosadit zákony, které do parlamentu posílají," řekl zdroj obeznámený s jednáním radních.

Poslanci: Nenaštvěte si nás!
Možná je vystrašila výhrůžka poslankyně ODS Aleny Páralové, která Lidovým novinám řekla: "Nejsem si jistá, zda jsou silná slova náměstkyně Reedové taktická. Budeme schvalovat dotaci na rozvoj metra a nálada ve Sněmovně jí po takovém agresivním postoji nepomůže."
 
Hlasitě je slyšet i poslanec Miloslav Kala (ČSSD). "Krok Prahy vnímá řada mých kolegů jako nepřátelský a jsem přesvědčen o tom, že odvede VIP osobnosti z městské hromadné dopravy zpět do aut, a to je špatně," řekl v České televizi Kala. Podle něj právě VIP osobnosti (jak označuje sebe a své parlamentní kolegy) sedící v metru či tramvaji jsou pro obyčejné cestující nejlepším příkladem.

"Nelíbí se mi, když poslance poučuje někdo, kdo sám jezdí služebním vozem s řidičem," osočuje navrhovatelku šéf poslanců ČSSD Michal Hašek.

Zatímco městský náměstek Pavel Klega (ODS) by poslanecké jízdenky řešil "jako globální problém" a radní Jiří Janeček (ODS) by prosadil, aby "stát doplácel dopravci i na studenty, děti a důchodce", radní Martin Langmajer (ODS) říká návrhu Reedové jednoznačné ne. "Nebudu podporovat, aby magistrát vychovával poslance," má jasno.

Jízdné od zákonodárců? 1,3 milionu
Náměstkyně Markéta Reedová se ve svém návrhu opírá o verdikt z loňského roku. Obvodní soud pro Prahu 1 tehdy vyhověl stížnosti ředitele dopravní společnosti Student Agency Radima Jančury, ke kterému se připojili i zástupci strany SNK Evropští demokraté, a stanovil, že soukromí dopravci nejsou povinni "sponzorovat" zákonem stanovené bezplatné cestování poslanců a senátorů.
 
"Zákon se vztahuje na dopravu provozovanou státem," uvedla v rozsudku předsedkyně senátu Maria Sinevičová. "Je to zásah do vlastnických práv. Pokud toto chtějí poslanci a senátoři dělat, ať si jízdné nechávají proplácet v Poslanecké sněmovně a Senátu," doplňuje při obhajobě svého návrhu Reedová.

Pražský Dopravní podnik si spočítal, že pokud by 281 zákonodárců zaplatilo roční zvýhodněné jízdné 4 750 korun, získal by do rozpočtu 1,3 milionu korun.

Někteří jsou však přesvědčeni, že Dopravní podnik není soukromou firmou. "Paní náměstkyně má velmi svévolný výklad toho, co smí a nesmí zákonodárce po soukromníkovi požadovat. A já nemám čas ani chuť jí v tom dělat pořádek," naznačil senátor Richard Svoboda (ODS), že to Reedová nebude mít v parlamentních klubech jednoduché.

Podle rady právníků zatím otáčí i Dopravní podnik. "Dokud se ze zákona nevypustí větička, že představitelé státní moci se přepravují bezplatně, tak tarify změnit nemůžeme. O to musí požádat Praha," upozorňuje Filip Drápal, mluvčí Ropidu, který organizuje městskou dopravu.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video