Poslední tři vrtulníky z Ruska získaly české vzdušné síly letos v lednu. - více zde
Vrtulníky, vyrobené v továrně v Ulan Ude na Dálném východě, Moskva dodala v rámci splácení svého dluhu České republice. Rusové už v rámci dluhu dodali šestnáct víceúčelových transportních strojů Mi-171Š a deset bitevních strojů Mi-35.
"Samozřejmě v armádě a zvláště v letectvu vládne spokojenost. Máme profesionální útvary a novou techniku s vyššími schopnostmi. Vrtulníky musíme ještě doplnit dalšími systémy, který patří ke standardům NATO," řekl náčelník generálního štábu Pavel Štefka. - více zde
Štefka připomněl, že dodávky vrtulníků z ruského dluhu skončily symbolicky půlstoletí po založení první československé vrtulníkové jednotky.
Podle velitele vzdušných sil Ladislava Minaříka armáda počítá s nasazením nových strojů v zahraničních misích nejdříve v roce 2008. "Uvidíme, jak rychle se podaří vrtulníky dovybavit," uvedl Minařík.
Vrtulníky dostanou například zařízení na rozpoznávaní přátelských a nepřátelských letounů a systémy pro komunikaci. Úpravy by měly stát zhruba miliardu.
Celkem tak bude mít armádní letectvo k dispozici 26 vrtulníků v hodnotě zhruba 184 milionů dolarů (přes čtyři miliardy korun).
"Chceme smlouvu o modernizaci vrtulníků podepsat co nejdříve, naše přání je do několika týdnů," konstatoval náměstek pro vyzbrojování Jaroslav Kopřiva. Zhruba rok bude trvat modernizace prototypů a další rok pak úpravy všech strojů.
Armáda prodá starší vrtulníky
Vrtulníky budou sloužit na 23. vrtulníkové základně v Přerově. Náčelník generálního štábu Pavel Štefka naznačil, že armáda bude stroje používat i pro zahraniční mise. Část starých Mi-24 a Mi-17 nabídne ministerstvo k prodeji.
Vojákům by za za tři roky mělo zůstat 48 ruských transportních a bitevních vrtulníků. V současné době jich mají zhruba šedesát, většinou ruských.
Modernizované helikoptéry mají na rozdíl od starších verzí vylepšenou elektroniku, pokročilejší naváděcí systémy, v případě transportního Mi-171Š i hydraulicky sklopnou záďovou rampu a rozšířené boční dveře s jeřábem.
"Jsou hlavně výkonnější, o třídu lepší stroje," řekl jeden z pilotů přerovské základny.
Původně chtěla armáda v rámci splácení ruského dluhu získat velkokapacitní transportní letadla Antonov An-70. Rusko však nabídlo jen tři Iljušiny Il-76 MF, které českému ministerstvu obrany nevyhovovaly.