Například v Německu jsou daňově zvýhodněné vozy s nízkými emisemi. Zatímco do ČR lze od letoška dovézt vozy staré maximálně osm let, v SRN přihlásí úředníci podle Slawische vůz libovolného stáří (i trabanta), který splňuje všechny technické podmínky platné v době jeho výroby.
Za starý vůz, který lze přihlásit pouze na tři měsíce v roce, ale platí majitel vysoké daně. "Emisní norma Euro 2, která je stále platná v SRN, je pro Českou republiku málo, a proto jsme zcela zbytečně omezili stáří dovážených vozů maximálně na osm let," prohlašuje Slawisch.
Pokud by se prý daly dovážet starší vozy, kvalitní značky by se výrazně zlevnily.
Podle spolumajitele plzeňského autobazaru Luďka Kružeje má řada například deset let starých aut s katalyzátory "mnohem ekologičtější provoz než škodovky".
Kdyby měli majitelé vysloužilých vozů platit pokuty za nadměrné emise, jejich řady by výrazně prořídly. Importérům se nelíbí, že na dovážená auta tak podle dovozců i prodejců platí "jiný metr" než na tradiční značky.
Mladý člověk si často nemůže koupit kvalitní zahraniční ojeté auto, protože jeho cena je stále pro řadu rodin nedostupná. V případě umožnění dovozu starších vozů, o němž ale podle Slawische nechce nikdo slyšet, by se prodalo více aut, které by byly bezpečnější než staré škodovky, žigulíky a wartburgy.
"Fordy mají od roku 1990 třícestné řízené katalyzátory," řekl Slawisch. V případě časově neomezených dovozů by se například ceny velmi poptávaných escortů podle něj snížily zhruba o 30 tisíc zhruba na 70 tisíc korun a byly by výrazně dostupnější.