Právník Daniel Šimánek z advokátní kanceláře Pejchal a spol. se nad takovou "spravedlností" podivuje. "To je velmi špatný příklad pro ostatní lidi. Jaký si z toho mohou udělat závěr? Že zločin zůstane bez trestu i přesto, že o něm úředníci vědí," upozorňuje Šimánek.
Na začátku loňského roku převzal magistrát na základě zákona řešení dopravních přestupků od policie. "Představuje to přes tři a půl tisíce spisů. Ale chybí nám dostatek úředníků na jejich řešení," říká Zdeněk Zajíček, ředitel magistrátu hlavního města Prahy.
"Máme jich pětadvacet, potřebujeme však pětačtyřicet lidí. Zvláště, když přestupek musíme projednat do roku od jeho spáchání," tvrdí.
Podle Daniela Šimánka se dostal magistrát do problémů především kvůli nepromyšlenému kroku poslanců parlamentu. "Když schvalovali převod těchto agend z policie na úřady, měli stanovit přechodné období, po které by policie mohla dořešit staré případy," míní. "Tím, že se to provedlo téměř ze dne na den a naráz, dostaly se mnohé úřady do problémů, kdy ne- stíhají potrestat viníky dopravních nehod," dodává.
Velké množství z 3650 spisů převzatých od policie ji musel magistrát vrátit k doplnění. Společně s jejich nutným zaevidováním to byl hlavní důvod časového skluzu ve vyřizování přestupků.
"V Praze je mělo na starosti pětatřicet policistů. K nám ale přešlo pouze sedm lidí. Teprve v polovině roku se nám jich podařilo proškolit a přijmout nových osmnáct," zdůrazňuje Zajíček.
Policejní tisková mluvčí Iva Knolová připouští, že některé spisy se skutečně musely doplnit, ale vina podle ní není na straně policistů. "Magistrát věděl včas, že je bude přebírat. Mohl se na to personálně připravit," míní.
S tím nesouhlasí bývalý policista Otakar Hádek, který má nyní na magistrátu dopravní přestupky na starosti. "O převodu agendy z policie na úřad se rozhodlo na poslední chvíli," prohlásil. "Původně to mělo být o půl roku déle, aby byl čas na přípravu. Například já jsem dostal pouhé dva dny na rozmyšlenou, jestli půjdu na magistrát pracovat," dodal.
Situace v projednávání dopravních přestupků je i nyní tristní.
"Vyřízení jednoho přestupku trvá v průměru dvanáct hodin. Bohužel na ty, při nichž byla způsobena pouze škoda na majetku, zatím nemáme čas," přiznává Hádek.
Kromě starých spisů dostávají úředníci každý měsíc na stůl k vyřízení dalších 800 až 1200 nových přestupků. V loňském roce tak vyřídili na 7500 případů. Zhruba stejné množství se jim však za stejnou dobu nahromadilo.
Bez podstatného navýšení počtu úředníků není podle Zajíčka šance na zlepšení a hrozí, že i další přestupky nebudou potrestány kvůli jejich promlčení.
"Dvacet nových úředníků zase není taková zátěž, abychom to finančně nezvládli," řekl.
Úředník Jaroslav Opletal listuje přestupkovými archy, kterými je magistrát zahlcen. Stovky viníků proto ujdou trestu, úřad nestihne jejich případy projednat. (16. ledna 2002) |