Klebanov: Za zřícení letadla můžou piloti
Podle místopředsedy ruské vlády Ilji Klebanova, který stojí v čele vládní komise vyšetřující havárii, piloti spustili stroj po nebezpečné dráze a jeho řízení se poté vymklo kontrole.
"Ke zřícení došlo, protože posádka neúmyslně spustila stroj k přistání v nebezpečném úhlu a ten se pak řítil dolů ve spirále," řekl Klebanov. "Zatím jsme nezjistili příčinu tohoto chování posádky," dodal.
Pilotní systémy včetně motorů podle něj fungovaly normálně až do pádu letadla. "Při posledním spojení s pozemní kontrolou čtyři minuty před pádem stroje se ještě žádné problémy nerýsovaly," řekl mluvčí regionální letecké správy. Podle očitých svědků se stroj ve výšce 850 metrů najednou otočil o 180 stupňů a střemhlav spadl na zem.
Letadlo Tupolev-154 směřovalo 3. července z Jekatěrinburgu na Urale do tichomořského přístavu Vladivostok. V Irkutsku na Sibiři si doplnilo palivo. V té době ještě nemělo žádné problémy. Z radarů letadlo zmizelo v 19:10 SEČ. Hořící trosky letadla našel pátrací vrtulník 22 kilometrů od sibiřské metropole. Záznamy z černé skříňky letadla ukázaly, že piloti o možném nebezpečí věděli.
5. července: Smutek za oběti havárie
Vlajky na půl žerdi, televize a rozhlas nevysílaly zábavné pořady. Ve čtvrtek Rusko drželo smutek za oběti úterní letecké havárie v Irkutsku. V letadle Tu-154 zahynulo všech 145 lidí, kteří byli na palubě.
Letecká společnost VladivostokAvia koupila patnáct let staré letadlo Tupolev-154 teprve před dvěma měsíci od jedné čínské firmy a podle pracovníka aerolinií dala stroj ihned do generální opravy. VladivostokAvia je jednou ze stovek malých ruských společností, které vznikly po rozpadu Sovětského svazu, když Aeroflot opustil mezinárodní linky.
4. července: Pátrání zastaveno, nikdo nepřežil
Ruští záchranáři našli těla všech 145 lidí z letadla TU-154 hned druhý den po katastrofě. Nikdo havárii nepřežil. Pátrání po případných dalších obětech bylo zastaveno.
Putin vyjádřil soustrast
Ruský prezident Vladimir Putin vyjádřil soustrast rodinám obětí. "Hluboce mnou otřásla tragédie, k níž došlo při zřícení letadla u Irkutska. Toto hoře prožívá celá země," uvedl prezident.
Prezidentu Putinovi vyjádřil účast v souvislosti s katastrofou i český prezident Václav Havel.
Pozůstalí dostanou 414 dolarů
Televize ve středu ukázaly záběry z místa neštěstí s kusy stroje a mrtvými těly. Zhruba celé se zachovalo jen křídlo s logem letecké společnosti VladivostokAvia.
Zdrcení příbuzní a přátelé obětí strávili noc po neštěstí na letištích v Jekatěrinburgu a Vladivostoku. Když jim bylo sděleno, že nikdo nepřežil, většina odjela domů a někteří odletěli do Irkutska na identifikaci obětí. Aerolinie jim slíbily vyplacení pojistného v částce 12 tisíc rublů (asi 414 dolarů).
Manželka jedné z oběti, Roza Gavrikovová, řekla na letišti v Jekatěrinburgu agentuře Reuters, že příbuzní nebyli informováni o tom, proč letadlo spadlo. Dozvěděli se jen poslední slova pilota: "Vidím přistávací dráhu."
Dozorčí letu Světlana Basmanovová, jejíž posádka se ve službách střídala s postiženým týmem, řekla, že mezi kolegy v letadle byli i manželé, kteří po sobě zanechali sedm dětí.
Mluvčí letiště v Jekatěrinburgu upřesnila, že v letadle Tu-154 bylo 136 cestujících a devět členů posádky. Mezi pasažéry bylo 12 Číňanů a šest dětí.
Letoví kontroloři jsou na dobu vyšetřování propuštěni
V prvních dohadech společnost Vladivostok Avia uvedla, že letadlu selhalo čerpací zařízení. "Naši specialisté se domnívají, že příčinou havárie bylo selhání systému přečerpávání paliva," řekl zástupce Vladivostok Avia.
Na dobu vyšetřování byli propuštěni pozemní letoví kontroloři, kteří měli stroj na starosti v posledních chvílích jeho letu.
První stroje typu Tupolev 154 začaly přepravovat cestující v roce 1972.
Havárie letadel v SSSR a v Rusku v posledních 30 letech |
13. říjen 1972 - Il-62 havaroval nedaleko Moskvy; 176 mrtvých |
17. srpen 1979 - srážka dvou Tu-134 nad Ukrajinou; 173 mrtvých |
19. říjen 1984 - Havárie Tu-154 na Sibiři; 150 mrtvých |
10. červenec 1985 - Havárie Tu-154; 150 mrtvých |
27.srpen 1992 - Havárie Tu-134 u Ivanova 240 kilometrů od Moskvy; 157 mrtvých |
28.srpen 1993 - Jak-40 se zřítilo v neobydlené oblasti Tádžikistánu; 76 mrtvých |
3. leden 1994 - Tu-154 se zřítilo krátce po startu asi 15 km od Irkutsku; 125 mrtvých |
23. březen 1994 - Airbus A-310 na trase Moskva-Hongkong se zřítil na jihozápadní Sibiři; 75 mrtvých (za řízením letadla byly děti jednoho z pilotů) |
6. prosinec 1995 - Tu-154 se zřítil na vnitrostátní lince Sachalin-Chabarovsk; 97 mrtvých |
29. srpen 1996 - Tu-154 havaroval nad norským souostrovím Špicberky; 141 mrtvých |
6. prosinec 1997 - obří dopravní An-124 Ruslan se po startu zřítil na obytný dům v Irkutsku; z letadla se rozlilo 140 tun leteckého paliva, čímž se v plamenech ocitly tři několikapatrové budovy včetně dětského domova a internátní školy; bylo nalezeno 64 mrtvých |
25. říjen 2000 - vojenský Il-18 havaroval poblíž Batumi v gruzínské Adžárii; 86 mrtvých |
3. červenec 2001 - Tu-154 se zřítilo u sibiřského Irkutsku, 145 mrtvých |
Záběr ruské televize NTV z místa zřícení letadla TU-154, které se na lince z Jekatěrinburgu do Vladivostoku zřítilo 3. července u sibiřského města Irkutsk. |
Ohořelé trosky ruského letadla TU-154 na záběrech televize NTV. Stroj na lince z Jekatěrinburgu do Vladivostoku se zřítil 3. července u sibiřského města Irkutsk. |
Televizní snímky ze zásahu hasičů na místě zřícení ruského letadla TU-154. Stroj na lince z Jekatěrinburgu do Vladivostoku se zřítil 3. července u sibiřského města Irkutsk. |
Letecký snímek místa zřícení ruského letadla TU-154 u sibiřského Irkutska. Stroj letěl 3. července na lince z Jekatěrinburgu do Vladivostoku. Nehodu nikdo nepřežil. |