Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Urážíte naši zemi. Japonci chtějí kvůli reklamě bojkot značky Nike

  15:59
Společnost Nike spustila v Japonsku reklamu, která upozorňuje na rasovou diskriminaci ve společnosti. Ve spotu jsou zachyceny životní zkušenosti a myšlenky tří mladých fotbalistů a fotbalistek, kteří čelí nějaké diskriminaci kvůli tomu, že jsou něčím jiní. V Japonsku reklama pobouřila.

Reklama začíná příběhem tří mladých lidí, kteří jsou nadšenými fotbalisty, ale v osobním životě se potýkají s tím, že kvůli své odlišnosti nejsou dostatečně dobří a nezapadají do společnosti. Kromě nepříjemných otázek se potýkají se šikanou a osamělostí. 

Video má momentálně více než 25 milionů zhlédnutí a sdílelo ho přes 80 tisíc lidí. V Japonsku, které běžně nediskutuje citlivá témata ve společnosti, video vyvolalo vlnu pobouření, jelikož otázku rasové diskriminace rozpoutala zahraniční značka. Podle sekce Nike Japan má však video pouze poukazovat na to, že mladí lidé mohou své každodenní problémy přetransformovat a soustředit se na sport.

Podle některých komentářů ale bylo rozhodnutí natočit reklamu v Japonsku nešťastné. Uživatelům se totiž nelíbí, že Nike příliš zveličuje problematiku a je nefér, že je ve spotu zachyceno pouze japonské prostředí, někteří dokonce kvůli nové reklamě vyhrožují bojkotem produktů Nike.

„Mnoho Japonců zkrátka nemá rádo, když jim někdo z jiné země říká, že mají měnit něco ve své společnosti či kultuře,“ vysvětluje pro BBC novinář Morley Robertson, který je poloviční Japonec a poloviční Američan. „Je však nutné dodat, že pokud někdo z ciziny pochopí a prokáže úctu japonské kultuře a pravidlům, většinu národa to potěší a budou si toho vážit,“ dodává.

Podle Steva McGinnese, autora knihy Surfing the Asian Wave může být reklama opravdu vnímána problematicky. „Rasismus je citlivým tématem v každé kultuře a zemi. Společnost Nike by si rozhodně neměla myslet, že je vhodné na taková témata konkrétně upozorňovat v zemi, kde má své zákazníky,“ říká.

Nike není první a jedinou značkou, která už kvůli neporozumění asijské kultuře čelila kritice. V minulém roce podobný osud postihl luxusní značku Dior, která v jedné ze svých kampaní používala mapu Číny, do které nebyl zahrnutý Tchaj-wan. Ačkoliv je Tchaj-wan samosprávným územím už od padesátých let, podle oficiální politiky Číny je stále její provincií.

„Amerika nebo americké značky by rozhodně neměly říkat zbytku světa, co dělají špatně. Je očividné, že mnoho Japonců si tohle vzalo osobně,“ dodává McGinnes.

Podle novináře Morleyho Nike pochopil citlivost problému. „Nike vypráví v reklamě příběh jednotlivců, kteří jsou jedineční, nejde o kritiku společnosti. I v Japonsku se hodně reklam věnuje citlivým tématům. To, že spot bude kontroverzní, nutně nemusí vést k poklesu prodeje. Paradoxně může dojít i k úplnému opaku,“ říká.

Autor:
  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Trable balkonových solárů v Česku. U zapojení na černo se energie navíc zaúčtuje

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za peníze si štěstí koupíš. Kolik utratí swifties během turné své bohyně

15. května 2024  12:29

Zpěvačka Taylor Swiftová je celosvětový fenomén a současná nezpochybnitelná královna popu. Blížící...

Nahradit cihlu fošnou. Stavaři hledají cestu, jak stavět vyšší dřevostavby

23. května 2024

Premium V cizině je běžné, u nás stále ještě mimo hlavní stavební proud. Dřevo jako stavební materiál...

Ruský plyn nepoznáme. Je to mišmaš molekul, říká šéf Pražské plynárenské

23. května 2024

Konec plynu v Čechách nehrozí, alespoň ne v brzké době. Cena této komodity se ustálila, navíc se...

Bruselizace města neklapla. Unie se zbavuje desítek budov, čeká je proměna

22. května 2024

Evropská unie se rozhodla prodat svých třiadvacet kancelářských budov v Bruselu, majitelem se stal...

Pixar bude propouštět. Místo streamovacích služeb zacílí opět na filmy

22. května 2024

Americké filmové studio Pixar propustí desítky zaměstnanců. Dceřiná společnost The Walt Disney...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...