Nadnárodní společnost Unilever, které německá značka Knorr patří, hodlá změnit název omáčky v příštích týdnech. Místo cikánské se bude nově v překladu jmenovat „papriková omáčka na maďarský způsob“. „Jelikož může být termín Zigeunersauce interpretován negativně, rozhodli jsme se dát naší omáčce od Knorru nový název,“ cituje z prohlášení Unileveru server Deutsche Welle.
Masky KKK a vlajka „bílé rasy“. Neonacisté už nebudou nakupovat na Amazonu |
Tradiční omáčka, která má podobný název i ve francouzštině („À la zingara“, což znamená „v cikánském stylu“), je v Evropě známá už od 19. století. Mezi její ingredience patří rajčatová šťáva, paprika a cibule. V Německu a Rakousku je pak populární také „Zigeunerschnitzel“, neboli „cikánský řízek“, což je telecí kotleta obalená v této omáčce.
„Je dobře, že Knorr reaguje na stížnosti mnoha lidí,” reagoval pro bulvární list Bild am Sonntag Romani Rose, šéf německé organizace Zentralrat Deutscher Sinti und Roma (Ústřední rada německých Sintů a Romů), která hájí práva Romů. „Ale ‚cikánská omáčka‘ či ‚cikánský řízek‘ nejsou ty nejdůležitější věci,” dodal.
Knorr se stane další značkou, která reaguje na nedávnou vlnu demonstrací proti rasismu, všímá si agentura Reuters. Ty odstartovala květnová smrt afroameričana George Floyda způsobená zásahem policisty v americkém Minneapolisu. Ze Spojených států se protesty proti rasové nerovnosti přelily do celého světa.
Zareagovala na ně i řada firem, z nichž mnohé upravily některé nevhodné názvy či obaly svých výrobků. Přejmenovala se například zmrzlina Eskimo, z obalu rýže značky Uncle Ben’s zase zmizel černošský farmář.