Čechů na lodích přibývá, řidičák má 78 tisíc lidí. Zvýšil se i počet kontrol

  • 21
Po hladině Orlické přehrady spěchá modrobílá loď s blikajícím majákem. Inspektoři plavební správy vzápětí přirážejí k malé jachtě. Chtějí vidět průkaz kapitána, techničák lodi a povinnou výbavu včetně vest. Inspektoři byli v sobotu velkorysí. Nedostatky při kontrolách za celý den řešili domluvou.

Je až s podivem, jak si Češi, kteří nemají moře, oblíbili plavbu na lodích. Loni si „průkaz vůdce malého plavidla“, tedy něco jako řidičák na loď, udělalo 3 577 říčních plavců. To je nejvyšší přírůstek za posledních pět let. Jsou to různé skupiny lidí – rybáři, jachtaři, trampové, snobové, chataři.

Kromě Vltavy a Labe se lodníci vyřádí ještě na řece Moravě, Baťově kanálu či na Máchově jezeře. Plavba je čím dál populárnější a v budoucnu může být ještě víc. V Česku existují další úseky řek vyhlédnuté pro splavnění, třeba Berounka z Prahy po Beroun.

Státní plavební správa také loni zaregistrovala 824 nových malých lodí. Opět nejvyšší číslo za posledních pět let. Na Orlíku jim slouží třeba i výtah, který menší plavidla přenese přes přehradu. Vypadá to, jako když loď jede lanovkou.

Jenomže zahuštění řek vedlo i k prvním vážným nehodám. Předloni zabil jezdec na vodním skútru dívku na pramici právě na Orlíku, když předtím porušil hned několik předpisů. Minulý rok se naštěstí vážnější nehoda nestala. I proto jsou kontroly častější a loni plavební správa zkontrolovala 1 275 plavidel, takže průměrně každé dvanácté.

Nerespektování značek

Plavební správa ke kontrolám používá i vodní skútr, který dokáže plout až 120 kilometrů v hodině. Nedávno v Praze ostatně inspektoři jednu loď i honili. Její kapitán pak ale tvrdil, že signály k zastavení jen neslyšel.

Další kontroly navíc provádí i policie. „Nejčastějším přestupkem je, že lidem chybí doklady vůdce plavidla a samotné lodi. Méně časté, ale nebezpečnější je, když vůdci plavidla nerespektují plavební znaky,“ vysvětlil na Orlíku ředitel republikové pořádkové policie Martin Hrinko.

Pravidla vodního provozu jsou překvapivě podobná těm silničním. Vodu lemují dopravní značky, jsou místa s omezenou rychlostí a kontroluje se „povinná výbava“. Loď musí také pravidelně „na technickou“.

„Když máme podezření na alkohol, dáváme i dýchnout,“ říká Hynek Beneš z plavební správy. Ale pár rozdílů tu přece je: Na řece se nemusí za všech okolností plout vpravo. Přednost mají plavidla, která pomaleji a hůře manévrují, například plachetnice. Jen pokuty jsou na vodě obecně vyšší než na silnici a lze dát ve správním řízení sankci až 100 tisíc korun.

Bezpečák s retro člunem

Základ ohleduplné a správné jízdy po vodě je zejména neklouzat po hladině, protože pak loď či skútr vytváří nebezpečné vlny a jsou hůře ovladatelné.

Takovou jízdu předváděla na ukázku pro veřejnost mimochodem i sama plavební správa při preventivní akci na Orlíku, kterou nazvala dvojsmyslně „Nedělej vlny“.

Původně si různé způsoby plavby měli vyzkoušet sami diváci, kteří připlují s vlastními loděmi. Nakonec se objevili kvůli zamračenému počasí jen dva kapitáni.

Pod dohledem policie si plavbu v kluzu s vlnami vyzkoušel třeba i „recesista“ s malým synem v retro člunu v barvách Veřejné bezpečnosti – lodi, která za totality na Orlíku také sloužila. V běžném provozu se prý s nebezpečnými situacemi na Orlíku nepotkává. „Tady je to v pohodě, lidé jsou ohleduplní,“ říká kapitán „recesista“.

„Na vodě musí dát přednost to nejrychlejší plavidlo“

Nad českými řekami a jezery bdí žena s kotvou na uniformě. Ředitelkou Státní plavební správy, která má pod sebou 90 zaměstnanců, je právnička Klára Němcová. MF DNES poskytla rozhovor na kontrolní akci na Orlíku.

Čím to, že vydáváte rok od roku víc průkazů a přibývá i lodí?
Češi asi mají víc peněz, tak je mohou utrácet za lodě. Zároveň se rozšiřují vodní cesty. Loni se otevřela plavební komora v Hněvkovicích. Malé plavidlo se tak dostane z Prahy až do Českých Budějovic.

Jakých přestupků se kapitáni lodí nejčastěji dopouštějí?
Buď si lidé zapomenou doma doklady k lodi, nebo nerespektují dopravní značení a neplují ve výtlačném režimu (pomalejší plavba – pozn. red.), který jsme někde zavedli. Občas chybí něco z povinné výbavy. Poměrně časté je, že loď nemá poznávací znaky (obdobu espézetky).

Jak vysoké bývají pokuty?
Na místě můžeme udělit sankci do pěti tisíc, ale obvykle dáváme za chybějící výbavu tak tisícovku.

Tady na Orlíku se stala nehoda, při které skútr přejel dívku na pramici. Co všechno jeho řidič porušil?
Zejména nedal přednost. Skútr je vysokorychlostní plavidlo, takže dává přednost všem ostatním. Neopatřil si také dostatečný výhled. Plul někam, kam neviděl.

Proč nehody na vodě rozlišujete ve statistice na malé a velké
Velká je nehoda s vyšší škodou na majetku či újmou na zdraví. Loni bylo 11 nehod a všechny malé. Předloni byly i dvě velké nehody – kromě té tragické na Orlíku se na Slapech začal potápět přetížený přívoz. 


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video