Rusové našli černou skříňku, spekulují o chybě pilota či námraze

  • 129
Příčina pádu letounu An-148 nedaleko Moskvy zatím zůstává záhadou. Mezi hlavní vyšetřovací verze patří námraza na povrchu letadla nebo chyba pilota. Při nedělní nehodě zemřelo všech 71 lidí na palubě. Pátrací týmy už objevily záznamník letových údajů.

Stroj, který mířil z moskevského letiště Domodědovo do Orsku v Orenburské oblasti na jihu Ruska, dopadl na zem asi 70 kilometrů od hlavního města (více v článku V Rusku se zřítilo letadlo).

Rusové už mají černou skříňku, která zaznamenává letová data. „Právě jsme našli palubní zapisovač. Zvenčí jeví známky mechanického poškození, ale informace může být neporušena,“ řekl agentuře Interfax jeden z členů pátracího týmu.

Na místě podle ruských médií pracuje více než tisíc lidí a téměř dvě stě kusů techniky. Oblast, kterou nepřetržitě monitorují bezpilotní aparáty, policie uzavřela. Úlomky havarovaného letounu jsou rozmetány na ploše třiceti hektarů.

Příčina neštěstí zatím není známá. Podle webu newsru.com experti mezi hlavní vyšetřovací teorie řadí explozi motoru, chybu pilota, poruchu ukazatelů rychlosti nebo  možnou námrazu na letadle. 

„Pokud selhal protinámrazový systém motoru, mohl se do lopatek kompresoru dostat kousek ledu a výsledkem mohl být výbuch, o kterém svědci hovoří,“ tvrdí místopředseda odborové organizace ruského letového personálu Alfred Malinovskij.

Řada odborníků upozorňuje, že katastrofa byla blesková, protože posádka nehlásila žádné potíže. Někteří svědci tvrdí, že stroj už před dopadem na zem hořel a že slyšeli explozi. To vyvolalo spekulace o teroristickém útoku, ale expresní analýza na troskách letadla stopy výbušniny nenašla. 

Agentura RBK s odvoláním na názory expertů tvrdí, že v úvahu připadá i „diverze“. Možnost srážky s jiným strojem vyšetřovatelé vyloučili. Kommersant napsal, že podle odborníků letadlo ve vzduchu neexplodovalo, jak tvrdí někteří očití svědkové. Kráter v místě dopadu hluboký 2,5 metru prý svědčí o tom, že stroj spadl na zem s plnými nádržemi.

Analýza rozhovoru s řídicí věží

Vyšetřovatelé podle ruských médií analyzovali konverzaci pilota s řídicí věží moskevského letiště, odkud letadlo startovalo. Neobjevili žádné zmínky o blížící se katastrofě ani vzrušený dialog, který by svědčil o krizové situaci. Pilot se zkrátka zhruba po sedmi minutách letu odmlčel. Stroj se podle radarových záznamů nejdřív propadl o 300 metrů na výšku 1500 metrů, pak výšku znovu nabral, a poté se náhle zřítil.

VIDEO

Bezpečnostní kamera zachytila pád letounu u Moskvy

Bezpečnostní kamera zachytila pád letadla u Moskvy

Saratovské aerolinie tvrdí, že jejich stroj byl moderní, spolehlivý a neměl žádné technické problémy. Havarovaný An-148 byl vyroben v Rusku v roce 2010 a dopravce jej využíval od roku 2016.

Certifikát osvědčující jeho letovou způsobilost byl podle TASS platný až do letošního června. V době havárie panovalo v okolí Moskvy mrazivé počasí se sněhovými přeháňkami. Havárie letadla se zřejmě odehrála velmi rychle, protože posádka ani nestačila vyslat jakýkoli nouzový signál.

Vyšetřování podle některých médií může komplikovat skutečnost, že motory letadla byly vyrobeny na Ukrajině, s níž Rusko kvůli anexi Krymu a válce na Donbasu přerušilo téměř veškeré styky. Kyjev nicméně podle agentury TASS pomoc přislíbil.

Mezi oběťmi jsou podle ruského ministerstva pro výjimečné záležitosti i dvě děti ve věku pět a 12 let, jeden 17letý člověk, jeden cestující ze Švýcarska a jeden z Ázerbájdžánu. Agentura TASS uvedla, že na palubě byli celkem tři cizinci. České ministerstvo zahraničí uvedlo, že nemá informace, že by mezi oběťmi byl český občan.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video