(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Vyšší pokuty, tvrdší tresty. Evropa zpřísnila postihy řidičů za přestupky.

  • 212
Kdo cestuje po Evropě autem, musí počítat s tím, že jsou dopravní předpisy zase o něco přísnější. Británie zvažuje doživotní vězení pro podnapilé řidiče, kteří zaviní smrtelnou nehodu. Řada zemí zvýšila pokuty za telefonování v autě. V Itálii může člověk dostat pokutu dokonce za to, že si zatelefonoval ze zaparkovaného automobilu.

Nejde přitom o nízké částky, které mohou policisté v různých zemích za porušení zákazu telefonování požadovat. V Itálii se například postih za tento přečin zvýšil z maximálních 161 euro na 646 eur. Podobně přísné už bylo v loňském roce Německo, které maximální výši postihu zvedlo ze 60 eur na 200 euro. Jako telefonování za jízdy se v Německu posuzuje rovněž situace, kdy řidič stojí například na křižovatce s motorem vypnutým prostřednictvím systému start-stop, varoval automotoklub ÚAMK.

Evropa ztrpčuje život ničitelům životního prostředí

Vyvarovat se alkoholu za volantem by se do budoucna rozhodně měli řidiči ve Velké Británii. Ta chystá změnu zákona a s ním výrazné zpřísnění trestů pro řidiče s více než 1,5 promile v krvi, pokud zaviní dopravní nehodu. Navrhovaný trest se podle ÚAMK může pohybovat v rozmezí čtyřletého vězení v případě nehody se zraněním, až k možnému doživotnímu trestu v případě, že řidič někoho svým jednáním usmrtil. „Automobil se v jejich pojetí má stát zbraní. Na řidiče se proto bude pohlížet jako na držitele zbraně, který někoho zabil,“ uvedl mluvčí UAMK Igor Sirota.

Ekologické plakety umožňující vjezd nerezidentům do center měst v současnosti platí ve zhruba pěti desítkách německých měst. Zákaz vjezdu starých vozů, které nesplňují ekologické normy, se kromě Německa rozšiřuje v Belgii, Nizozemí, nebo Španělsku. Od začátku prosince loňského roku platí povinnost opatřit si ekologickou plaketu pro vjezd do Barcelony. Tomu, kdo ji nevylepí, hrozí stoeurová pokuta. Pro zahraniční návštěvníky Španělé ustanovili přechodné období - tato povinnost pro ně platí teprve od července letošního roku.

Ve Francii v současnosti platí povinnost vyřízení elektronické plakety pro Paříž, Lyon, Štrasburk a nově například Marseille. Šanci získat povolenku ke vjezdu do některých zón mají řidiči automobilů, které splňují nejpřísnější ekologické normy. Řidiči starších vozidel s méně šetrnými motory klasifikovanými jako euro 4, nebo s nižší hodnotou, do těchto zón vjet nemohou.

Diabetici musejí mít potvrzení od lékaře

Velkou změnou má být ve Francii rovněž snížení povolené rychlosti na silnicích, které nemají protisměr oddělený svodidly, z nynějších 90 kilometrů v hodině na povolených 80 kilometrů. Nařízení by mohlo začít platit rovněž od 1. července. Francouzské ministerstvo dopravy si od něj slibuje snížení počtu úmrtí na silnicích o 400 ročně.

Významnou změnou u našich slovenských sousedů je pak přísnější evidence řidičů lidí s hypoglykémií. Diabetici musejí mít nově u sebe průkaz se záznamy o kontrole zdravotního stavu. Pokud je na silnici zastaví policista a zjistí, že řídí bez tohoto průkazu, bude to stejné, jako kdyby se na cestu vydali bez řidičského průkazu, dodal automotoklub.