Záběry na světle modré kupole konstrastující s bílými stěnami budov z ostrovu Santorini patří k ikonickým záběrům z Řecka. Lidl je využil jako ilustrační podklad na své letáky i na tradiční řecké výrobky - jogurty, pistácie, sýry feta a další. Všímaví zákazníci ale upozornili, že z vršků pravoslavných kostelů zmizely kříže.
„Jsem šokován obchody Lidl, které sice prodávají řecké výrobky, ale vymazaly část jeho krajiny a jeho kultury,“ cituje RTL jednoho ze zákazníků jménem Antoine.
Na skutečnost se začali ptát také čeští zákazníci na facebookovém profilu obchodního řetězce. „Z jakého politického důvodu jste odstranili kříže z řeckých kostelíků?“ ptá se jeden z uživatelů. Další vyjadřují rozhořčení a oznamují, že přestávají v obchodech nakupovat.
Samotný Lidl se hájí snahou zachovat náboženskou a politickou neutralitu. „Naším cílem rozhodně nebylo kohokoliv urazit a omlouváme se, pokud k tomu došlo. V tomto případě se jednalo o výrobek prodávaný na mnoha evropských trzích současně v rámci tematické akce Řecký týden. Design obalu byl proto navržen mezinárodním týmem (...) Do budoucna aktuální zkušenost při tvorbě dalších návrhů obalů budeme brát v potaz,“ vysvětlili zástupci řetězce na sociálních sítích i ve vyjádřeních pro iDNES.cz.
Na internetu jsou k dohledání letáky z roku 2013, na kterých je akce Řecké týdny propagována ještě s kříži na kostelech. I tam jsou ale některé výrobky, na nichž už kříže nejsou vidět.
Lidl čelil nenávistným verbálním útokům už v lednu letošního roku, když do svého akčního letáku použil černošského modela (více jsme psali zde). S 24letým modelem jménem Alpha Dia později udělala rozhovor německá média. „Společnost (Lidl - poz. red) chtěla svůj produkt co možná nejlépe prezentovat, a to i na černošském modelu,“ řekl tehdy Dia (více z rozhovoru zde).
Santorini je souostroví i název obce, které se nachází na rozhraní Egejského a Krétského moře. Hlavním ostrovem je Théra, se kterou sousedí menší Thirasia a malý ostrůvek Aspronisi. V Santorini je až 450 kostelů různých velikostí.