Koncepce, kterou vládě předložil ministr obrany Vlastimil Picek, vychází ze závěrů Bílé knihy o obraně a dalších analýz. Určuje, jak by se mělo vrtulníkové a dopravní letectvo vyvíjet v nejbližších deseti až patnácti letech.
"Realizace navrhovaných kroků bude samozřejmě závislá na budoucích rozpočtových možnostech resortu obrany," uvedl k materiálu ministr obrany Picek.
Schválený dokument počítá s tím, že po roce 2016 v armádním letectvu skončí technická životnost bitevních vrtulníků Mi-24/35. Místo nich chce ministerstvo nakoupit lehké víceúčelové stroje, které by měly v budoucnu sloužit pro podporu všech druhů vojenských operací a budou zároveň využitelné k záchranným pracím. Jaké stroje připadají v úvahu, ale zatím není jasné.
Kromě vrtulníkového letectva chce obrana postupně modernizovat a rozšiřovat i dopravní kapacity. Koncepce počítá s tím, že se armáda zbaví dvou zastarávajících letounů Jakovlev Jak-40. Nahradí je jeden dopravní stroj Airbus v základní verzi, který bude sloužit pro přepravu lidí.
Flotila "airbusů" ve službách české armády se tak rozroste na tři. Armáda už několik let provozuje dva letouny Airbus A-319, kromě přepravy vojáků do misí s nimi cestují také například politici a představitelé státu při zahraničních cestách.
K navýšení transportních schopností na střední a velké vzdálenosti má pak přispět pořízení dvou středních transportních letounů podle ekonomických možností resortu ministerstva obrany. Podle ministerstva je to v tomto případě jen výhledová možnost a nákup by se mohl uskutečnit někdy po roce 2020.
Armádní vrtulníkyČeské vzdušné síly mají nyní 29 bitevních vrtulníků Mi-24 (včetně Mi-35) a 43 dopravních vrtulníků typů Mi-8, Mi-17 (včetně Mi-171Š) a W-3A Sokol. |
Armáda v současnosti využívá čtyři letouny C-295M CASA. O nákupu dvou větších letounů, které by stroje CASA doplňovaly, se přitom hovoří už několik let. Jenže kvůli klesajícím výdajům na obranu a rozpočtovým škrtům se tak nikdy nestalo.
V této souvislosti byly nejčastěji skloňovány stroje C-130 Hercules amerického výrobce. Uvažovalo se dokonce o tom, že by armáda získala až čtyři "olétané" stroje; dva pro provoz a dva na náhradní díly. Evropští spojenci v této kategorii zase netrpělivě očekávají opožděný projekt Airbus A-400M
Modernizace má přinést úspory
Obrana si od modernizace slibuje v konečné fázi hlavně úspory. Z analýzy totiž vyplývá, že vzdušné síly provozují relativně velké množství různých typů letecké techniky a omezené finanční zdroje armádě neumožňují zajistit provozuschopnost všech strojů. Nedostatek finančních prostředků se pak negativně projevuje také na technickém stavu leteckých základen a jejich vybavení.
Podle náčelníka generálního štábu Petra Pavla částečná obměna letadlového parku výrazně sníží provozní náklady a současně zvýší kompatibilitu a přepravní kapacitu dopravního a vrtulníkového letectva.
"Lehké víceúčelové vrtulníky budou kromě vojenských operací využitelné i v rámci Integrovaného záchranného systému a k udržení schopností letecké záchranné služby a služby pátrání a záchrany SAR na našem území," konstatoval Pavel.
Flotila armádního dopravního letectvaK přepravě osob a nákladů na velké vzdálenosti využívá dopravní letectvo české armády v současnosti dva proudové letouny Airbus A-319. Pro krátké a střední vzdálenosti jsou určeny čtyři stroje C-295M CASA. Ve flotile je také dvoumotorový dolnoplošník pro 15 cestujících Canadair CL-601, který v minulosti provázely technické problémy s praskáním čelního skla kabiny. Stále nechybí také stárnoucí třímotorový proudový dopravní letoun Jakovlev Jak-40 a výčet uzavírá dvoumotorový turbovrtulový stroj L-410 z LETu Kunovice. |