Milan Urban

Milan Urban | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

ČSSD slibuje rychlodráhu na letiště do pěti let a za 20 miliard korun

  • 263
Z centra Prahy do Ruzyně novým rychlovlakem už za zhruba 15 minut, to už podle ČSSD nemá být sci-fi. Strana vyrukovala se slibem, že prosadí Masarykovu rychlodráhu z pražského hlavního nádraží na letiště Václava Havla, která bude podle stínového ministra průmyslu Milana Urbana stát zhruba 20 miliard korun a z větší části to zaplatí Evropská unie.

"Je reálné, aby rychlodráha byla postavena za tři roky, nejzazší datum kolaudace vidím v roce 2018. Dávám si určitou rezervu, i když si myslím, že by ten projekt mohl být hotov už o rok dříve," řekl ve čtvrtek Urban.

Rychlovlak by vyjížděl z hlavního nádraží, měl by ještě jednu zastávku v Praze, zčásti by jel po povrchu a zčásti podzemním tunelem. Částka 20 miliard korun vychází podle Urbana z odhadu odborníků, konečná cena vyplyne z toho, jak dopadne výběrové řízení. Projekt by podle něj provozovaly České dráhy.

"Z těch 20 miliard bychom 80 procent mohli financovat z peněz Evropské unie, jen 20 procent by bylo z domácích zdrojů. Jde tedy asi o 4 miliardy na tři roky, každý rok o něco více než miliardu. Projekt je připraven, jediné, co zatím chybělo, je politická vůle," popsal Urban. Znamenalo by to propojení centra hlavního města a letiště, proto by na to přispěla Evropská unie, uvedl.

Za svůj nápad označil to, že rychlodráha by nesla jméno prvního československého prezidenta T. G. Masaryka. "Mělo by to i trochu symboliku. Masarykova rychlodráha by vedla na letiště Václava Havla," řekl kandidát ČSSD do vlády na ministerstvo průmyslu a obchodu či nové ministerstvo hospodářství, jestliže v průběhu příštího volebního období vznikne.

Úřad bude nově dohlížet na elektřinu, železnici a ceny vody

Dalším projektem sociální demokracie je vznik jednoho velkého regulačního úřadu, který by dohlížel jak na energetiku, tak na železniční dopravu a na ceny vodného a stočného.

"Není možné, jestliže se dostane do sporu pan Jančura s Českými drahami, aby na to dohlíželo ministerstvo dopravy, ale měl by to být někdo nezávislý," popsal jeden z důvodů zamýšleného vzniku úřadu Urban.

Využít k jeho vzniku chce ČSSD současný Energetický regulační úřad, který by se podle představ strany rozšířil o několik desítek zaměstnanců.

Strana podle Urbana také "zatím" počítá s dostavbou Temelína. Podpořil i prolomení limitů těžby hnědého uhlí v severních Čechách. Ekonomicky i sociálně to podle něj je správné řešení. Jediný problém je podle něj politický, kdy je třeba, aby na tom byla širší politická shoda.